سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

دلایل حمایت های مردم ایران از احمدی نژاد از دید برژینسکی

    نظر

مشاور امنیت ملی اسبق رییس جمهور امریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر که هفته گذشته در جمع پژوهشگران "مرکز مطالعاتی رند" سخن می گفت ضمن اعلام این مطلب افزود:اقداماتی که دولت آمریکا برای براندازی دولت ایران انجام می دهد قابل دفاع نیست و مساله مذاکره با ایران را مشکل تر می کند.


استاد سیاست خارجی در دانشگاه جان هاپکینز امریکا تاکید کرد:با انجام این کارها یک طرف مذاکره احساس می کند طرف متقابل از اهرم تهدید و فشار دست برنداشته و این به مساله مذاکره با ایران صدمه می زند.
دکتر زبیگنیو برژینسکی افزود:به عقیده من این گونه سیاست ها یا نشانه آن است که ما ایرانیان را به درستی نشناخته ایم و یا در بروکراسی وزارت خارجه ما افرادی هستند که نمی خواهند تغییر جدی در سیاست ایالت متحده در قبال ایران ایجاد شود.
رییس موسسه مطالعات استراتژی و امور بین املل واشنگتن اظهار داشت:این افراد احتمالا می خواهند مذاکره با ایران به بن بست برسد و در نهایت به شکست بی انجامد. من واقعا باور ندارم که افرادی که در بروکراسی سیاست خارجی ما هستند همه در واقع یک هدف را در خصوص مذاکره با ایران دنبال می کنند.
دکتر زبیگنیو برژینسکی تاکید کرد:به عقیده من تفاوت جدی بین ترویج دموکراسی و کارهایی که بعضی مواقع به نام ترویج دموکراسی انجام می شود وجود دارد. بسیاری از فعالیت های دولت ما به نام ترویج دموکراسی در کشورهای دیگر به صورت مخفیانه انجام می شوند و عموم مردم از عمق این فعالیتها بی اطلاع اند.
وی افزود:ما می دانیم که فعالیت های دولت آمریکا در رابطه با ترویج دموکراسی در ایران در سالهای اخیر بسیار فراتر ازپرداختن به مسائلی مانند حقوق بشر و آموزش های مربوط به پیشبرد اهداف سازمان های غیر دولتی و یا راهکارهای متشکل کردن موثر مردم در پروسه انتخابات بوده است.
دکتر زبیگنیو برژینسکی گفت:دولت آمریکا در سالهای اخیر در پی ایجاد تنش و درگیری در بین قومیت های ایرانی بوده است و سازمان مجاهدین خلق حمایت کرده است که این حمایت ها امروز هم ادامه دارد .ما باید به یاد داشته باشیم که این گروه در لیست گروه های تروریستی بوده است.
وی تاکید کرد:من فکر می کنم اگر کشور خارجی برای مردم آمریکا برنامه های ماهواره ای پخش می کرد و آنها را تشویق به انجام کارهای غیرقانونی می نمود، دولت آمریکا بدون شک به عمل آن دولت اعتراض می کرد. دولت آمریکا اگر می خواهد در رابطه با موضوع مذاکره با ایران جدی باشد باید فعالیت هایی که هدف آن براندازی دولت است را متوقف کند.
دکتر زبیگنیو برژینسکی ادامه داد:نتیجه فعالیت های براندازی دولت آمریکا تلفیق بیشتر روحیه وطن دوستی مردم ایران با تفکر شیعی خواهد بود و من فکر می کنم تهییج روحیه وطن دوستی مردم ایران بر پایه مذهب شیعه به ضرر منافع ملی ما است.
وی افزود:اتفاقا منشا حمایت های ایرانیان از احمدی نژاد هم همین تلفیق روحیه وطن دوستی و ملی گرایی با تفکر شیعی است.
استاد دانشگاه جان هاپکینز تاکید کرد:وقتی درباره ترویج دموکراسی در ایران صحبت می کنیم باید به خاطر داشته باشیم که هم اکنون هم نوعی دموکراسی در ایران وجود دارد که ما آن را معمولا نادیده می گیریم. به عنوان مثال در انتخابات های اخیر در ایران من واقعا نمی توانستم با قاطعیت پیش بینی کنم چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود و فکر نمی کنم هیچ یک از حاضرین در این جلسه هم می توانست با قاطعیت نتیجه انتخابات ایران را پیش بینی کند.ولی اگر از من بپرسید که چه کسی پیروز انتخابات سال 2012 روسیه خواهد بود من با اطمینان جواب آن را به شما خواهم گفت. انتخابات در ایران پیچیده ولی براساس اصول دموکراسی است.
دکتر زبیگنیو برژینسکی اظهار داشت:بسیاری از واقعیت های ایران برای مردم ما ناشناخته است. به عنوان مثال فکر می کنید چند نفر از مردم ما می دانند که یکی از معاونین رییس جمهوری ایران یک خانم است. من می دانم که شما این را می دانید ولی فکر می کنید چه تعدادی از مردم کشور ما می دانند که درصد دانشجویان دختر در ایران بیشتر از دانشجویان پسر است و ایران تعداد قابل توجهی دکتر خانم دارد. متاسفانه برخورد ما با ایران بسیار کلیشه ای بوده است و آن را یک کشور قرون وسطایی قلمداد کردیم.
وی در پایان گفت:ایران یک کشور پیچیده است و در آن روحیه وطن دوستی نقش بسیار زیادی دارد. ما نباید فراموش کنیم که ایران زمانی یک امپراطوری بوده است.