سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

ولایت فقیه از منظر هاشمی رفسنجانی

    نظر

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ملاقات جمعی از اعضای مجلس خبرگان در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت است: برخی فکر می کنند من گفته ام مشروعیت نظام به رای مردم است. در حالی که من مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را به ولایت فقیه می دانم.

وی اظهار داشت: مصداق اتم واکمل ولی فقیه در حال حاضر حضرت آیت الله خامنه ای است و ما کسی را بهتر و توانمندتر از ایشان در اداره کشور نداریم.

هاشمی یادآور شد: هر وقت من می خواهم بیشتر به رهبری نزدیک شوم، جریان مرموزی نمی گذارد.

وی در پاسخ به انتقاداتی درباره انفعالش در حوادث و آشوب ها و اختیار کردن سکوت افزود: شما از اقدامات من برای تنش زدایی خبر ندارید که چقدر در این زمینه وقت گذاشتم و با افراد مختلف جلساتی برگزار کردم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به انتقاد دیگر اعضای مجلس خبرگان درباره حمایت از فرزندانش که اتهام های زیادی متوجه آنها شده است، گفت: کی خواسته اند که با اتهامات اعضای خانواده من برخورد کنند که من مانع بوده ام. من حتی نمی توانم از انجام برخی کارها از سوی آنها ممانعت کنم. برخی کارهایی که اعضای خانوده ام انجام می دهند به من ربطی ندارد.

وی درباره حمایت از میر حسین موسوی در انتخابات گفت: من احمدی نژاد را قبول نداشتم ولی از موسوی و خاتمی و کروبی هم حمایت نکردم. من و ناطق نوری به دنبال این بودیم که روی کاندیدایی غیر از احمدی نژاد توافق شود.

هاشمی یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری بنده هم می‌گفتند که من و رهبری با هم اختلاف داریم،در حالی که من با آقا رفاقت 50 ساله دارم، در آن زمان من پیش آقا بودم که یک نفر از اعضای جامعه مدرسین زنگ زد، آن موقع مطرح شده بود که بین من و آقا اختلاف پیش آمده است، این فرد زنگ زده بود و آقا گوشی را برداشتند و آن فرد آقا را نشناخت و آقا گوشی را به من داد و آن فرد هم می‌گفت ما از اختلاف شما و آقا ناراحتیم و می‌خواهیم هیئتی از قم بفرستیم و بین شما صلح و سازش برقرار کنیم، آقا هم این صحبت‌ها را می‌شنید و بعد از اینکه من گوشی را گذاشتم، دونفری خندیدیم، می‌خواهم بگویم که ما چقدر به هم نزدیک هستیم و این افراد چه برداشتی از ما دارند و چه طور برای ما حرف درمی‌آورند.

وی افزود: قضایای امروز نیز مثل همان موقع است و روابط من و رهبری بسیار گرم و نزدیک است و جلسات منظم داریم.


هاشمی اظهار داشت: برخی از دوستان که می‌خواهند آقا را ببینند، هر چقدر هم که مسئولیت بالایی داشته باشند مدت‌ها باید در نوبت باشند تا آقا را ببینند. رابطه من و آقا آنقدر نزدیک است که من هر وقت کار فوری داشته باشم و بخواهم با آقا دیدار کنم یا تلفنی صحبت کنم. بلافاصله با آقا دیدار یا تلفنی صبحت می کنم.

وی تاکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند بین من و آقا اختلافی وجود دارد، جایگاه ولایت را نمی شناسند، در صورتی که من واقعاً به ولایت فقیه معتقد هستم و در بسیاری از موارد در برخی مسائل مفصل بحث کردیم و به نتیجه هم نرسیدیم اما من گفتم این جور مواقع مسئولیت ولایت و رهبری به عهده شما است، چون من فهم و مسئولیت شما را از خودم بیشتر می‌دانم وهمچنین شما را حجت می‌دانم و باید به حرف شما گوش بدهم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جامعه بشری امروز هیچ بدیلی برای ولایت فقیه نداریم. اگر ولایت فقیه در ایران نباشد کشور یا تجزیه می‌شود یا متلاشی، تنها راه اداره کشور ولایت فقیه است و هیچ کس بهتر از ایشان توانایی اداره کشور را ندارد. ولایت فقیه تنها راه اصلی اداره کشور است. تئوری ولایت فقیه راه نجات کشور است والا شکست قطعی است. حضرت آیت الله خامنه ای در رهبری بدیلی ندارد و بهترین فرد برای ولایت فقیه ایشان هستند.

هاشمی اظهار داشت: من، نظام بدون ولایت فقیه را مشروع نمی‌دانم. مشروعیت نظام از ولایت فقیه است نه از رای مردم. زیر سقف انقلاب کسی با صلاحیت‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری نیست.

وی گفت: در دنیای امروز و در ایران کدام فرد را مثل ایشان پیدا می کنید. آقا تدبیر دارد، مدیر است، به اوضاع کشور و اوضاع بین‌المللی مسلط است، خوش‌فهم، خوش‌بیان و زاهد هم هست.

هاشمی تاکید کرد: ما هیچ اختلافی با هم نداریم. برخی دوست دارند بگویند بین ما اختلاف است و نمی‌خواهند وحدت حاکم باشد. برخی دوست ندارند ببینند که بین ما وحدت است و می‌گویند اختلاف است.

وی در این جلسه گزارشی از انتخابات ارائه داد که احمدی‌نژاد چه کار کرده، موسوی چه کار کرده و نامه‌ای را که به رهبری نوشته بود، توضیح می‌دهد و می‌گوید من در این ماجراها سکوت کردم، هیچ نگفتم و علیرغم اینکه خانواده‌ام و بچه‌هایم به من فشار می‌آوردند، من به خاطر انقلاب سکوت کردم.

حضار در این جلسه سئوالاتی از این قبیل و به این مضمون مطرح کردند که چرا این مطالب را هاشمی پشت درهای بسته و غیر علنی مطرح می‌کند و یا اینکه چرا نامه‌ای با مضمون فراگرفتن دود و آتش در خیابان های تهران را چند روز قبل انتخابات منتشر کردید و یا چرا خانواده شما رفتارهای ناپسندی در انتخابات دارند و شما از این رفتارها ابراز برائت نکرده‌اید؟ پاسخ‌هایی ارایه کرد ولی از عکس‌العمل و اظهارات اعضا مشخص بود که این پاسخ‌ها برای اعضای مجلس خبرگان قانع کننده نبود.

در آغاز این دیدار آیات و حجج اسلام موحدی کرمانی، شفیعی، طباطبایی، بوشهری، ایمانی، دری نجف آبادی، فلاحیان و ‌میرمحمدی به بیان دیدگاههای خویش درباره مسائل مختلف پرداختند .

یکی از این افراد خطاب به آقای هاشمی گفت: انتظار ما از شما این است که برای وحدت کمک کنید و صریح و شفاف مواضع خود را اعلام کنید تا سوء تعبیرهایی که هم اکنون درباره شما وجود دارد، از بین برود.