سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

55 میلیون دلار برای جنگ نرم در ایران

    نظر

کمیته‌ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا (HASK) در لایحه بودجه سال 2010 پنتاگون برای نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت‌های ضد ایرانی، تحریک قربانیان سانسور در ایران، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه آموزش‌های لازم رسانه‌ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت‌ها جهت اطلاع رسانی، بودجه 55 ملیون دلاری تصویب کرد.

این لایحه که «قانون قربانیان سانسور در ایران» نام دارد، از بند 1261 تا 1266 بودجه دفاعی پنتاگون را شامل می‌شود.
در این قانون درکل مبلغ 55 میلیون دلار بودجه به وزارت خارجه اختصاص یافته که بصورت جزئی در بخش اول 30 میلیون دلار به شورای مدیران پخش، برای انعکاس فعالیت‌های آن لاین و بهبود سرمایه که بطورکلی ایران را نشانه می روند، اختصاص می‌یابد، در بخش دوم مبلغ 20 میلیون دلار به "یک بودجه جدید برای رسانه، تعامل و آموزش الکترونیکی ایرانیان " برای "مقابله با تلاش‌های دولت ایران در انسداد، سانسور، و کنترل اینترنت در ایران " و در بخش سوم نیز مبلغ 5 میلیون به وزارت خارجه برای " مستند ساختن و جمع آوری، و پخش اطلاعات درباره حقوق بشر بویژه حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران " در نظر گرفته شده است.

در بند 1262 این قانون در 3 بخش تصویب شده که به منظور گسترش ارتباط ایرانیان با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور مبلغ 15 میلیون دلار برای پخش اطلاعات از طریق رادیو، تلویزیون، اینترنت، موبایل، خدمات پیام کوتاه، و سایر وسایل ارتباط جمعی اختصاص یافته است.

همچنین کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر بودجه‌هایی که در این زمینه اختصاص داده، در بخش دوم این بند تصویب کرده است که مبلغ 15 میلیون دلار برای ایجاد ظرفیت بیشتر برای ارسال رادیو فردا و شبکه خبر فارسی(VOA)به منظور مقابله با پارازیتها، و از طریق ارسال امواج کوتاه و متوسط اضافی، ماهواره و مکانیسمهای اینترنتی، ایجاد ظرفیت بیشتر برای سرور پروکسی (فیلترشکن) و نرم افزار ضد سانسور به منظور مقابله با مسدود ساختن وب سایت رادیو فردا و شبکه خبر فارسی و ایجاد ظرفیت‌های لازم به منظور مقابله با تلاش برای قطع سیستم ارسال پیام کوتاه از طریق موبایل اختصاص یافته است.

استخدام کارکنان دائم یا قراردادی برای رادیو فردا و شبکه خبر فارسی(VOA) و ایجاد برنامه‌های تلویزیونی فارسی زبان اینترنت-محور از جمله یک کانال خبری فارسی زبان اینترنت-محور از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این بند است.

در بند 1263 این قانون نیز در 3 بخش تأسیس، اجرا و هدف، نحوه استفاده از بودجه 30 میلیون دلاری برای رسانه، تعامل، و آموزش الکترونیک ایرانیان با هدف حمایت از گسترش فناوریهایی چون وب سایت های اینترنتی، تمرین آزادی بیان، آزادی کلام و آزادی مجمع از طریق اینترنت و سایر رسانه های الکترونیک و شرکت در برنامه های آموزشی اینترنت-محور و سایر تعاملات میان مردم آمریکا و ایران بیان شده است.
همچنین در این بند برای اولین در طول تاریخ آمریکا کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا برای وزارت خارجه بودجه مشخص برای براندازی نرم در ایران پس از انتخابات تعیین کرده است.

در بند 1264 که با عنوان گزارش سالانه منتشر شده، رئیس جمهور آمریکا موظف است که ظرف مدت 90 روز پس از تصویب این قانون و پس از آن سالانه به مدت 5 سال، گزارشی از تلاشهای آمریکا برای پخش برنامه های بین المللی در نظر گرفته شده، تلاش‌های دولت ایران برای مسدود ساختن پخش برنامه های مورد حمایت آمریکا و سایر نهادهای غیر ایرانی، تلاش‌های دولت ایران برای کنترل یا مسدود ساختن دسترسی به اینترنت، و جمع آوری اطلاعات در مورد افراد و برنامه های شورای مدیران، برنامه های لازم برای استفاده از بودجه مربوط به رسانه، تعامل و آموزش الکترونیک ایرانیان و همچنین تفکیکی جامع میان مبالغ اختصاص یافته و هزینه شده برای رسانه های الکترونیک، و ارزیابی تاثیر این مبالغ ارائه دهد.

در بند 1265 این لایحه نیز تعیین شده که ظرف مدت 180 روز پس از تصویب این قانون، رئیس جمهور آمریکا موظف است گزارشی از افراد غیرایرانی از جمله شرکت‌هایی که از آمریکا کمک هزینه دریافت می کنند، ارائه کند که پس از تاریخ تصویب این قانون، به دولت ایران آگاهانه یا ناآگاهانه کمک‌های نرم افزاری و سخت افزاری و سایر انواع کمک را ارائه کردند.
"مستندات حقوق بشر " این قانون نیز در بند 1266 ارائه شده و تصویب شده است که مبلغ 5 میلیون دلار در اختیار وزیر خارجه قرار گیرد تا اطلاعات مربوط به موارد نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن 2009 را جمع آوری، مستند و منتشر کند.

"مت آرمسترانگ "، کارشناس دیپلماسی عمومی، ارتباطات راهبردی و تعاملات جهانی در آمریکا، تصویب مستقیم بودجه از سوی یک کمیته نظامی برای انجام فعالیتی خاص در وزارت خارجه را بدعتی جدید دانست.
به زعم آرمسترانگ تصویب این چنینی بودجه از سوی سنا تعجب بسیاری را برانگیخته است زیرا باعث تردید در میزان پاسخگویی بودجه و همچنین اختلال در مدیریت آن می شود، درست مانند آن‌که چندین آشپز را که به ندرت با یکدیگر مشورت می‌کنند و دارای سلایق متفاوتی هستند در یک آشپزخانه بگذاریم.
البته سابقه تصویب این بودجه به ماه جولای باز می‌گردد که مجلس سنا قانون اعطای حق دفاع ملی (NDAA) را با قانون قربانیان سانسور در ایران (VOICE) اصلاح کرد.
قانون VOICE را اولین بار سناتورهایی مانند جان مک کین، جوزف لیبرمن، تد کافمن، لیندسی گراهام و رابرت کاسی مطرح کردند.
این قانون در مرحله اول 30 میلیون دلار به شورای مدیران پخش، برای انعکاس و پخش فعالیت‌های آن لاین و بهبود سرمایه که بطورکلی ایران را نشانه می روند، اختصاص داد، در مرحله دوم 20 میلیون دلار به "یک بودجه جدید برای رسانه، تعامل و آموزش الکترونیکی ایرانیان " برای "مقابله با تلاش‌های دولت ایران در انسداد، سانسور، و کنترل اینترنت در ایران " و در مرحله سوم نیز 5 میلیون به وزارت خارجه برای " مستند ساختن و جمع آوری، و پخش اطلاعات درباره حقوق بشر در ایران " در نظر گرفت.
در آن برهه دیگر این قانون دنبال نشد تا اینکه گزارش اخیر کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان (HASK) و کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا ((SASK نشان داد که قانون VOICE همچنان به قوت خویش باقی است .

* به دلیل اهمیت این موضوع متن کامل این قانون در ذیل می‌آید:

**«قانون قربانیان سانسور در ایران»

عنوان فرعی D : قانون نفوذ(voice act)
بند 1261. عنوان کوتاه
این عنوان کوتاه را می توان "قانون قربانیان سانسور ایران " یا "قانون نفوذ " نیز نام نهاد

بند 1262. تصویب بودجه های خاص
این بند در 3 بخش مجزا با عناوین «بهره برداری از پخش برنامه‌های بین‌المللی»، «بهبود سرمایه پخش»، «موارد استفاده از این مبالغ» جزئیات مبالغ 30 میلیون دلار را مشخص کرده است که به شرح ذیل آمده است:

(a) بهره برداری از پخش برنامه‌های بین‌المللی
بودجه: علاوه بر سایر بودجه هایی که در این زمینه اخصاص یافته است تصویب می شود مبلغ 15 میلیون دلار جهت گسترش برنامه های فارسی زبان و پخش اطلاعات درست و مستقل برای ایرانیان از طریق رادیو، تلویزیون، اینترنت، موبایل، خدمات پیام کوتاه، و سایر وسایل ارتباط جمعی اختصاص یابد.

(b) بهبود سرمایه پخش
بودجه: علاوه بر بودجه‌هایی که در این زمینه اختصاص یافته است تصویب می شود مبلغ 15 میلیون دلار برای گسترش ارسال برنامه های فارسی زبان به ایران اختصاص یابد.

(c) موارد استفاده از این مبالغ
به منظور تحقق اهداف مذکور در زیربخش‌های (a) و b)) بودجه های مربوط به بهره برداری از پخش برنامه های بین المللی، و بهبود سرمایه پخش می تواند این گونه مورد استفاده قرار گیرد:

(1) ایجاد ظرفیت بیشتر برای ارسال رادیو فردا و شبکه خبر فارسی به منظور مقابله با پارازیتها، و از طریق ارسال امواج کوتاه و متوسط اضافی، ماهواره و مکانیسمهای اینترنتی.

(2) ایجاد ظرفیت بیشتر برای سرور پراکسی و نرم افزار ضد سانسور به منظور مقابله با مسدود ساختن وب سایت رادیو ایران و شبکه خبر فارسی

(3) ایجاد ظرفیتهای لازم به منظور مقابله با تلاش برای قطع سیستم ارسال پیام کوتاه از طریق موبایل

(4) گسترش گزارشها و تحلیلهای رادیو فردا و شبکه خبر فارسی از جمله پخش برنامه ها و خطی مشی ها از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت برای افزایش تعامل با ایرانیان و در میان آنان

(5) استخدام کارکنان دائم یا قراردادی برای رادیو فردا و شبکه خبر فارسی

(6) ایجاد برنامه های تلویزیونی فارسی زبان اینترنت-محور از جمله یک کانال خبری فارسی زبان اینترنت-محور

بند 1263. بودجه مربوط به رسانه، تعامل، و آموزش الکترونیک ایرانیان
در این بند نیز در 3 بخش نحوه اجرای مبالغ فوق الذکر مشخص و برای اولین بار در تاریخ آمریکا از طرف کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به وزارت امور خارجه این کشور این چنین بودجه‌ای تزریق می‌شود که جزئیات آن به شرخ ذیل است.

a)) تأسیس: بودجه مربوط به رسانه، تعامل، و آموزش الکترونیک ایرانیان (که در اینجا به عنوان بودجه به آن اشاره می شود) از جمله مبالغ تخصیص یافته به بودجه های مذکور در زیربخش f))

(b) اجرا: این بودجه توسط وزیر خارجه اجرا خواهد شد.

c) هدف: هدف این بودجه، حمایت از گسترش فناوریهایی چون وب سایت های اینترنتی برای کمک به ایرانیان در موارد ذیل اختصاص یافته است.
(1) دسترسی به اطلاعات و تسهیم آن

(2) تمرین آزادی بیان، آزادی کلام و آزادی مجمع از طریق اینترنت و سایر رسانه های الکترونیک

(3) شرکت در برنامه های آموزشی اینترنت-محور و سایر تعاملات میان مردم آمریکا و ایران

(4) مقابله با تلاش برای
A) بستن، سانسور و کنترل بر اینترنت؛ و
B) قطع و کنترل شبکه موبایل یا سیستم ارسال پیام کوتاه
C)استفاده از این بودجه ها: برای تحقق هدف مذکور در زیربخش (c )، مبالغ اختصاص یافته به این بودجه صرف بورسهای تحصیلی در آمریکا یا دانشگاههای خارجی، سازمانها یا شرکتهای غیرانتفاعی با پروژه های هدفمندی می شود که اهداف بودجه را برآورده می کند؛ پروژه هایی که:
- نسخه های فارسی وب سایتهای شبکه های اجتماعی موجود را ایجاد می کند
- فناوری های لازم از جمله کاربردهای اینترنتی برای مقابله با مواردی چون «انسداد، سانسور و کنترل اینترنت» و « قطع یا کنترل شبکه موبایل و تبادل پیام کوتاه » ایجاد می‌کند.
- ایجاد برنامه های آموزشی از راه دور و اینترنتی برای دانشجویان ایرانی در دانشگاههای آمریکا و؛
- ترویج گفت و گوها و تعاملات فرهنگی، دینی، کاری، آموزشی، مردم با مردم و اینترنتی میان شهروندان آمریکا و ایرانیان.

D) واگذاری‌ها: مبالغ بودجه ممکن است به آژانس آمریکا برای توسعه بین المللی، شورای مدیران پخش یا هر آژانس دیگر دولت فدرال که بتواند از این مبالغ برای انجام فعالیت‌هایی که باعث پیشبرد اهداف مذکور در زیربخش (c) می شود استفاده کند واگذار شود.

E)) تصویب تخصیصات: تصویب می شود مبلغ 20 میلیون دلار به این امر تخصیص یابد.

بند 1264. گزارش سالانه

a) گزارش کلی: ظرف مدت 90 روز پس از تصویب این قانون و پس از آن سالانه به مدت 5 سال، رئیس جمهور موظف است گزارشی از جزئیات زیر به کنگره ارائه دهد:

(1) تلاشهای آمریکا برای پخش برنامه های بین المللی که به آنها بودجه تخصیص یافته در ایران

(2) تلاشهای دولت ایران برای مسدود ساختن پخش برنامه های مورد حمایت آمریکا و سایر نهادهای غیر ایرانی

(3) تلاش‌های دولت ایران برای کنترل یا مسدود ساختن دسترسی به اینترنت، و جمع آوری اطلاعات در مورد افراد

(4) برنامه های شورای مدیران پخش برای استفاده از مبلغ تخصیص یافته به بند 1244 از جمله:
- شناسایی برنامه ها و خط مشی هایی که باید گسترش یابد یا ایجاد شود و؛
- گسترش یا ایجاد ظرفیت ارسالهای ماهواره ای، رادیویی، یا اینترنتی

(5) برنامه های لازم برای استفاده از بودجه مربوط به رسانه، تعامل و آموزش الکترونیک ایرانیان

(6) تفکیکی جامع میان مبالغ اختصاص یافته و هزینه شده برای رسانه های الکترونیک، و ارزیابی تاثیر این مبالغ

(7) درصد جمعیت ایران و خاک ایران که به برنامه های رادیویی با موج کوتاه و متوسط رادیو فردا و صدای آمریکا دسترسی دارند و سایر اطلاعات جمعیت شناختی مربوط که می توان در مورد مخاطبین چنین برنامه هایی مشخص کرد

(8) تردد اینترنتی از ایران به وب سایت رادیو فردا و صدای آمریکا

(9) تردد اینترنتی به سرور پراکسی که از حمایت مالی شورای مدیران پخش برخوردار است و پیش بینی ظرفیتهای لازم

((bضمیمه طبقه بندی شده: گزارش پیشنهاد شده در زیربخش a) ) بهتر است دارای یک ضمیمه طبقه بندی شده باشد.

\H2647CONFRPT.XML HOLCPC

بند 1265. گزارش اقدامات شرکت‌های غیرایرانی

a)) گزارش: ظرف مدت 180 روز پس از تصویب این قانون، رئیس جمهور موظف است گزارشی از افراد غیرایرانی- از جمله شرکتهایی که از آمریکا کمک هزینه دریافت می دارند- ارائه کند که پس از تاریخ تصویب این قانون، به دولت ایران آگاهانه یا ناآگاهانه کمکهای نرم افزاری و سخت افزاری و سایر انواع کمک را کردند تا ایران بتواند:

(1) مضامین سیاسی آن لاین را فیلتر کند

(2) ارتباطات اینترنتی و موبایلی را قطع کند

(3) فعالیتهای آن لاین شهروندان ایرانی را کنترل کند

b)) شکل: گزارش مورد نظر در زیر بخش a)) باید به شکل غیر طبقه بندی شده ارائه گردد و در صورت لزوم ضمیمه ای طبقه بندی شده به آن الحاق گردد.


بند 1266. مستندات حقوق بشر
تصویب می شود مبلغ 5 میلیون دلار در اختیار وزیر خارجه قرار گیرد تا اطلاعات مربوط به موارد نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن 2009 را جمع آوری، مستند و منتشر کند.