سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

مسئول تمام آثار و تبعات احتمالی برجام!

    نظر

رهبر معظم انقلاب درنماز عید فطر فرمودند: "برای تصویب این متن (برجام) یک مسیر قانونی پیش بینی شده‌ای وجود دارد که باید طی شود. انتظار ما این است که دست اندرکاران، با دقت مصالح ملی را در نظر بگیرند و آنچه تحویل ملت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته درمقابل خدای متعال هم ارائه بدهند."
در جریان تصویب کلیات برجام 183 نماینده از اینکه بصورت علنی و با ورقه رای بدهند ابا کردند و رای به اخذ رای بصورت مخفی دادند! سئوال این است که وقتی 183 نماینده مخالف علنی شدن آرای خود، نمی‌توانند از رأی‌شان در برابر مردم و تاریخ دفاع کنند و سرشان را بالا بگیرند ومی‌ترسند که اسامی آنها مشخص شود، چطور می‌خواهند دربرابر خدا سرشان را بالا بگیرند؟! رأی نیاوردن این پیشنهاد وعلنی نشدن آرایی که عمدتاً طرفداران طرح مذکور وتیم آقای لاریجانی مخالف آن بودند، حکایت از این می‌کند که این افراد خودشان بهتر می‌دانستند که طرحشان قابل دفاع نیست.

به راستی افکار عمومی می‌پرسند این نمایندگان از چه چیزی می ترسند؟! کسانی که برجام را سرِ دست گرفته و از پیشترها در دفاع از آن یقه‌ها چاک می‌کردند، چگونه پای تاریخ که رسید پا پس کشیدند و حاضر نشدند اسامی‌شان به عنوان موافقین این طرح در تاریخ این سرزمین ثبت شود؟!

به نظر می‌رسد برخی از موافقین سینه‌چاک این طرح، آن چنان هم اعتقادی به آن ندارند، و تنها می‌کوشیدند تا با حمایت از آن، خود را به تیم مذاکره‌کننده و دولت نزدیک و نزدیک‌تر نشان دهند، و احتمالاً از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای عمل به وعده‌های پرشماری که قبلاً و درجریان رقابت‌های انتخاباتی به مردم حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود دادند، استفاده کنند. به این ترتیب آن‌ها برجام را به مثابه ابزاری سیاسی می‌دیدند که می توانند با تمسک به آن؛ برای انتخابات اسفند ماه و جلب آرای مردم برای خود نمد بدوزند.

 برخی دیگر از نمایندگان هم احتمالاً درک چندان کاملی از متن برجام، و آن‌چه اجرای آن می‌توانست بر سر علم و تکنولوژی و امنیت این سرزمین بیاورد؛ نداشتند. این نمایندگان بیشتر به لابی‌ها و رایزنی‌های سیاسی پشت پرده‌ی فراکسیون‌های سیاسی مجلس اعتماد می‌کردند و طبعاً چندان اعتنایی هم به متن و نطق موافقین و مخالفین طرح در صحن نمی کردند، و دست آخر هم به هر کسی که قدرت لابی‌گری‌اش چربید؛ رأی دادند.

 به هرحال و فارغ از هر آن چه در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد، افکار عمومی؛ نمایندگان و کسانی که به کلیات و جزییات  این طرح رأی مثبت دادند را مسؤل تمام آثار و تبعات احتمالی آن می دانند. تاریخ شهادت خواهد داد که چه کسانی پای امضای برجام ایستادند و نقل می‌کند که همان‌ها چگونه کوشیدند تا با پنهان‌کاری؛ رأی و امضای خود را مخفی کنند.
آقایان حفظ صندلی سبز مجلس به چه قیمت ؟ چرا وظیفه قانونی خود را با یک بیانیه سیاسی به دولت واگذار کردید؟ مگر شما قوه مقننه و ناظر بر عملکرد دولت نیستید؟ مگر شما قسم یاد نکردید؟
چگونه در بیست دقیقه مهمترین طرح مجلس نهم را تصویب کردید!؟ 
واقعا در پیشگاه خداوند متعال قادر به پاسخگویی هستید؟ یادتان باشد از قدیم گفته اند : « زمستان می رود و روسیاهی به زغال می ماند...» والعاقبه للمتقین