سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

بورس نفتی ایران بهانه ای برای حمله احتمالی امریکا

سیاست ,     نظر

سناریویی در حال شکل‌گیری است. در 20 مارس، ایران بورس معاملاتی جدید خود را افتتاح می‌کند که در آن تمامی کشورهای سراسر جهان می‌توانند خرید‌وفروش نفت و گاز را نه تنها با دلار بلکه با یورو، انجام دهند.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، این بورس همچنین شاخص نفتی جدید را معین می‌کند (استاندارد قیمت‌گذاری نفت) که بر پایه نفت خام ایران و واحد یورو بنا نهاده شده است و در رقابتی آشکار با بازار نفت وست تگزاس اینترمدییت، برنت دریای شمال و بازارهای نفتی دبی امارات، قرار گرفته که همگی با واحد دلار آمریکا محاسبه می‌شوند. این تصمیم بورس ایران در مورد کشورها و شرکت‌هایی که به گونه‌ای از انجام امور مالی معاملات نفتی‌شان با مقادیر سنگین واحد دلار آمریکا ناخرسند هستند، موفقیتی به شمار می‌رود.

با این حال، سیستم ذخایر فدرال آمریکا در یک هماهنگی مشخص، اواخر ماه مارس را به عنوان زمانی مناسب برای توقف انتشار اطلاعاتی قرار داده‌اند که آگاهی یافتن از بابت این‌که تا چه حد سیر کاهش ارزش دلار نسبت به یورو، در حال تسریع است را سخت می‌کند و این رویداد را ناشناخته باقی نگه می‌دارند.

اما دولت آمریکا می‌داند و از این امر آگاه است و هشدارهای لازم را درباره خطر سقوط ارزش دلار به عنوان تنها ذخیره پولی دنیا، دریافت کرده است. با توجه به کسری بودجه‌هایی که اقتصاد آمریکا به آن دچار است، در صورتی که کشورهای دیگر دید خودشان را نسبت به دلار صرفا به عنوان یک واحد پولی عوض کنند، ارزش دلار آمریکا سقوط می‌کند. بنابراین باید جلوی تبدیل شدن یورو به یک پول رایج ذخیره‌ای نهایی گرفته شود. عملا این به آن معناست که تجربه ایرانی‌ها در بورس معامله نفت با یورو باید متوقف شود و جلوی انجام این امر گرفته شود و تنها راه انجام این کار، حمله به ایران است.

برخی طراحان سناریو ممکن است پیامدهای رویدادها را تغییر دهند و به موضوع حمله پیشگیرانه آمریکا پیش از بازگشایی بورس بیندیشند. سناریوی جدید، موضوع تحریک اسرائیل توسط آمریکا به انجام کار کثیف و ناشایست حملات هوایی علیه ایران را مطرح می‌کند. اما افراد بسیار زیادی هستند که به نحوی واقع‌گرایانه اظهار نگرانی کرده‌اند که بحران سراسری برنامه مربوط تسلیحات هسته‌ای ایران، دارای حرکت جهشی به سمتی است که واشنگتن را به سمت اندیشه حمله به ایران وا می‌دارد که معنای واقعی آن، بازداشتن بورس از انجام فعالیت است.

در حمایت از این تئوری، طراحان سناریو در این مورد که این به مانند اقدام اولیه صدام در پافشاری بر موضوع صدور نفت عراق با واحد یورو در سال 2001 است، توافق دارند که این امر مستقیما به اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در سال 2003 انجامید. ایرانیان سریع‌تر دارند پیش می‌روند و آنان هم مجازات خواهند شد. حال ما تا چه حد باید این توافق را جدی بگیریم؟

اگرچه هنوز جزییات مربوط به نحوه عملکرد بورس نفت ایران در آینده در دست نیست، آشکار است که هر معامله نفتی که با یورو انجام می‌گیرد، منافع خاص و منحصر به فرد دلار آمریکا را که به عنوان پول رایج منحصربه‌فرد دنیا می‌باشد، به چالش می‌اندازد. هنوز مشخص نیست که آیا دولت بوش واقعا این موضوع را می‌داند و به آن توجه دارد یا نه.

ماجرای معامله پول یورو با نفت، یکی از انگیزه‌های بسیاری است که مردم در توجیه حمله دولت بوش به عراق، آن را مطرح می‌کنند و این‌که به صدام نه افترای روابط تروریست‌ها و نه در اختیار داشتن تسلیحات کشتارجمعی زده نشد، بلکه موضوع تنها به عدم متقاعد شدن وی مربوط بوده است.

افت سریع موقعیت مالی ایالات متحده آمریکا، می‌تواند توجیه اعلام هشدار جدید سیستم ذخیره مالی دولت فدرال باشد که در 24 مارس انتشار اطلاعات مربوط به ذخیره پولی M3 را که مربوط به میزان توزیع ذخیره دلار سراسر جهان است، متوقف خواهد کرد و مشخص‌کننده این است که تا چه اندازه دلار آمریکا در اختیار خارجیان است. اما اگر شما نگران یک پرتاب ناگهانی از دلار هستید، باید موضوع افت ارزش دلار آمریکا در سطح معاملات خارجی را از دید عموم مخفی نگه دارید.

اما دولت فدرال این کار را از همین حالا به انجام می‌رساند، حتی اگر خطری جدی از سوی بورس نفت ایران وجود نداشت و هیچ پیامد وحشتناکی از آن ناشی نمی‌شد.

برای باور این مطلب که دولت آمریکا در تدارک حمله‌ای به ایران است تا از این راه دلار آمریکا از چالش احتمالی بورس نفتی ایران نجات بدهد، شما باید اولا واقعا باور کنید که دولت بوش واقعا نگران چنین موضوعی است و شواهد کمی نیز درباره فعالیت او در این مورد وجود دارد.

دیک چنی به وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا، «پل اونیل» که درباره اعتبارات سنگین مالیاتی بوش اعتراض کرده بود و همین امر موجب کناره‌‌گیری وی از پستش شد گفت که رونالد ریگان تأیید کرده که کسری‌های بودجه مسئله‌ساز نیست. اگر آمریکا به ایران حمله کند، برای انگیزه‌های دیگر خواهد بود.