سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

چهارشنبه سوری و قرائت های مختلف از آن !!

سیاست ,     نظر

برخی از قرائت‌های آتی برای چهارشنبه سوری امسال، این‌گونه پیش‌بینی می‌شود؛

مجری شبکه ماهواره‌ای سلطنت‌طلب:
چهارشنبه‌سوری یعنی اعتراض، یعنی فریاد، یعنی ما دیگه این رژیم رو نمی‌خوایم؛ یعنی ما اعلی‌حضرت رضاشاه رو می‌خوایم، چهارشنبه سوری؛ یعنی اعلی‌حضرت بیا، ما منتظریم. هر جرقه آتش در این شب؛ یعنی ما هواخواهِ سلطنتیم و هر ترقه یعنی بیا... . مطمئن باشید، عزیزان که اعلی‌حضرت صدای شما رو می‌شنون... ایشون هر صدای بلندی رو می‌شنون، البته به شرطی که بی‌ادبی نباشه... .

سرمقاله یک روزنامه اصولگرا:
اکنون بر همگان واضح و مبرهن است که با تدبیر و بصیرت عالمان دردآشنا و روشنفکران متعهد، می‌توان همین رسم ضاله چهارشنبه آخر سال را به گونه‌ای اسلامی ـ ایرانی تفسیر کرد.
هر ترقه‌ای که امسال می‌ترکد و هر آتشی که روشن می‌شود، می‌تواند حاوی این پیامِ صریح و روشن به غربیان و شورای حکام باشد که «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست»... .

سخنرانی یک روشنفکر در همایشِ «سنجشِ آتشِ ناب»:
از منظر هستی‌شناسانه، پارادایمِ آتش، آن‌گاه که هنوز در مواجهه با پارادکسِ آب قرار نگرفته، قادر به روشنگری است. از زرتشت تا سهروردی و از سهروردی تا کانت و از وی تا وُلتر و نیچه و تا همین اکنون، آتش همواره در جنگ با جهل و ارتجاع بوده است و به همین خاطر، همیشه روشنگران و دگراندیشان، یا در آتش سوزانده می‌شده‌اند، یا به خاکستر گرم می‌نشستند و یا دماغشان می‌سوخت! به همین خاطر، چهارشنبه‌سوری، رسمی کاملا روشنفکرانه است. من حتی شواهدی دارم که نیچه، تا پیش از آتش گرفتنِ سبیل‌هایش، پایبندی عمیقی به پریدن از روی آتش داشته است.

مدیر یک شبکه ضداسلامی از لندن:
از نشانه‌های دیگری که نشان می‌دهد، ایرانی‌ها هرگز به اسلام نگرویده‌اند، همین چهارشنبه‌سوری مبارک است. من با قاطعیت از همین تریبون، خطاب به آن نادان‌هایی که گمان می‌کنند، اکثریت مردمِ ایران به دین تازی‌ها گرویده‌اند، اعلام می‌کنم که ای کوران، ای نابینایان، ای هیچی‌نفهم‌ها، ای بی‌تربیت‌ها! چرا فکر می‌کنید این چند هزار مسجد و آن چند میلیون نمازخوان، نشانه اسلامِ ایرانی‌هاست، مگر چهارشنبه سوری را نمی‌بینید؟ مگر آن تَرَق تَرَق مبارک را نمی‌شنوید؟ آن‌وقت می‌گویند، ما صمٌ‌بکمٌ لا یعقلون هستیم!

تئوریسین گروهِ فشار:
بروبچ همگی آماده باشن، سه‌شنبه از ظهر برنامه داریم. می‌ریزن تو محل، هربچه سوسولی که دیدین، اول یک فصل کتکش می‌زنین، بعد هم ترقه‌ها رو ور می‌دارین می‌رین تو محله‌های شلوغ، زیر پای دخترای بدحجاب. اگه اوضاع هم خیلی قاطی پاتی شد، همونجا از روی موتور، ترقه‌ها رو بندازین تو جمعیت، این‌شالله می‌خوره تو سرِ بی‌بندوبارها... این آتش‌بازیِ لوسِ آخر سال هم می‌تونه نشون‌دهنده قدرتِ ما باشه، اگه خدا بخواد... .

یک مأمور آتش‌نشانی:
چهارشنبه‌ سوری، یکی از آیاتِ خداست و نشون می‌ده که هنوز یه خدایی اون بالا هست که هر جور شده، نمی‌ذاره ما رو بازخرید کنن.

سخنگوی کاخ سفید:
آیا دنیا می‌تواند قبول کند، حکومتی که نمی‌تواند کنترل دقیقی بر ترقه‌ها داشته باشد، به انرژی هسته‌ای و بمب اتم دست یابد؟ چه تضمینی وجود دارد که یکی از همین شب‌ها، ایرانی‌ها یک بمب اتم را در اسرائیل منفجر نکنند و با پرش از سوریه به نوار غیره، نوای «زردی من از تو، سرخی تو از من» سر ندهند؟ ما به آژانس انرژی اتمی امر می‌کنیم که وجود چهارشنبه‌سوری را به عنوانِ یکی از ادله مهم در جهت نقض معاهدات و نیز عدم شایستگی ایران در دستیابی به انرژی اتمی منظور گرداند.

مجریِ رمانتیکِ یک شبکه «بشکن و بالابندازِ» لوس‌آنجلسی:
فی‌فی‌جون از تهران نوشته، چقدر این لباسِ رکابی به من میاد، اما بهتر بود موهام رو استخونی می‌کردم. مرسی فی‌فی جون، مرسی، دوست دارم. راستی، فی‌فی پرسیده چهارشنبه‌سوری چیکار کنه... . عزیزم، روسری‌ت رو در بیار و پاچه‌های شلوارت رو بکش بالاتر، روژِ شرابی بزن و سایه‌ها هم بهتره صورتی باشه، لاک رو هم تیره بگیر، اینجوری هم تو مُدی و هم جلب توجه می‌کنی و هم حالِ این حزب‌اللهی‌ها رو می‌گیری... اگه هم اونا گرفتنت که این یه قضیه دیگه‌س!

رادیو مجاهدین:
برادر مسعود رجوی، طی پیامی به ملت ایران، دستور اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری را صادر کرد. در همین راستا، رئیس‌جمهور منتخب خلق، مریم رجوی از سازمان‌های بین‌المللی، خواست تا با اعزام ناظران خود به ایران و مشاهده استقبال مردم از این دستور، که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی رژیم آخوندی صورت می‌گیرد، به میزان مردمی بودن سازمان مجاهدین خلق و مقبولیت رئیس‌جمهور رجوی پی برند؛ زنده باد رجوی، نابود باد... .

سرود شبکه جوان:
آتش‌کاران، دلاوران، نام‌آوران پرسوز باشید، پرتوان، پرصدا... .

یک معتاد:
چهارشنبه شوری خیلی بده، این دولت جای این‌که آدمای محترمی مثل ما رو جمع کنه، باید این چهارشنبه‌شوری رو جمع کنه... چه معنی میده این همه زغال خوب؟! دل آدم کباب میشه! این همه زغال و آتیش، اونهمه دود و دم... اما چه فایده،‌ آفتابه لگن هفت دست، نشئگی و توهم هیچی!

جاسوسِ یک سرویس امنیتی خارجی: مطابقِ مشاهداتِ اینجانب، مأمور SVOO24P که از غروب سه‌شنبه تا نیمه‌شب در میان جمعیت حضور داشتم، میزان صدا و نیز توانِ انفجارهای تولیدشده در برخی اماکن، از جمله مناطق 05، S6، P5 و N9 از عهده گوگرد، باروت و حتی «تی‌ان‌تی» فراتر بوده است و همان‌گونه که مأمور VS24SS هم گزارش کرده، استفاده از اورانیوم رقیق‌شده در برخی از این بمب‌ها کاملا محتمل است. همچنین توان مهمات‌سازی ایرانی‌‌ها نیز اعجاب‌آور توصیف می‌شود.

یک اژدها به دوستش:
چهارشنبه سوری از تو خونه تکون نخور، پارسال رفتم بیرون، همچین منفجر کردن که دماغ و دهنم سوخت، آتیش‌دونم هم ترک برداشت!

یک استادِ دانشگاهِ از هفت دولت آزاد:
در حالی که در ممالک مترقی و پیشرفته، برای زنده نگه داشتن سنت‌ها و جشن‌ها، هر سال هزاران کشته می‌دهند، یک عده مرتجعِ محافظه‌کار، به خاطر کور و کچل و تلف شدن چند صد نفر آدم، دایما اعتراض می‌کنند. اینها هیچی نمی‌فهمند، به خصوص از اومانیسم!

یک ترقه نسل سومی:
چهارشنبه سوری لاو می‌ترکونم!