سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

یک دروغ و هزاران شانتاژ خبری

سیاست ,     نظر

روز جمعه، نوزدهم ماه مه، روزنامه «نشنال‌پست» کانادا، خبری چاپ کرد که بر پایه طرح ملی لباس تصویبی مجلس ایران، اقلیت‌های ایرانی، مجبور به داشتن لباس جداگانه از مسلمان‌های ایران خواهند بود.

با باور این خبر، ایران را با زمان آلمان نازی مقایسه می‌کنند؛ هنگامی که یهودی‌ها مجبور بودند روی لباسشان علامت مخصوص بزنند.

در پی این خبر، «شون مک‌‏کورمک»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک موضع‌‏گیری حق به جانب، گفت: «اگر چنین حادثه‌‏ای در ایران یا هر جای دیگری رخ دهد، مطمئناً نکوهیده و مطرود است. فکر می‌‏کنم این اقدام، پژواکی از آلمان زمان هیتلر است».

«استفان هارپر»، نخست‌‏وزیر کانادا نیز در موضع‌‏گیری عجولانه‌‏ای در اتاوا گفت: «متأسفانه چیزهای بسیاری از دولت ایران دیده‌‏ایم که نشان می‌‏دهد، این کشور قادر به انجام این نوع اقدامات است».

هارپر گفت: «فکر می‌‏کنم حیرت‌‏آور است، کشوری روی زمین کاری انجام دهد که یادآور آلمان نازی باشد».
وی افزود: «این‌که چنین اقدامی انجام شود، کاملاً مشمئزکننده است».

در همین حال، «ژاسون کنی»، معاون پارلمانی نخست‌‏وزیر کانادا نیز به مجلس عوام کانادا گفت: «مقامات کانادایی در تلاشند، صحت و سقم این خبر را دریابند و عمیقاً از این موضوع نگرانند».

وی تأکیدکرد: «اگر درستی چنین خبرهایی تأیید شود، دولت جمهوری اسلامی به شدیدترین حالت محکوم خواهد شد! این مسأله‌‏ای است که کل جهان متمدن، باید آن را محکوم کند».

منشأ اصلی این خبر، مقاله امیر طاهری، روزنامه‌نگار فرتوت ایرانی در روزنامه «نشنال‌پست» بود.امیرطاهری در روزنامه‌های دست راستی آمریکا می‌نویسد. او قبل از انقلاب سردبیر روزنامه «کیهان» بوده ‌است. بعد از انقلاب در غرب خودش را بعنوان متخصص خاورمیانه و اسلام معرفی کرده و در روزنامه‌های انگلیسی و عربی مقاله می‌نویسد. از نظر تعداد مقاله چاپ کرده در روزنامه‌‌های آمریکایی از خیلی از ایرانیهای دیگر جلوتر است. انصافا نسبت به خیلی از آمریکاییها که ادعای خاورمیانه‌شناسی می‌کنند، سوادش بیشتر است و هر از گاهی چیزهای جالبی هم توی مقاله‌هایش پیدا می‌شود. بیشتر چیزی شبیه نوری‌زاده است، منتهی سواد انگلیسی‌اش خیلی بهتر است. مقالاتش هم بهتر برای سطح سواد خواننده‌ی نوعی آمریکایی تنظیم شده‌اند تا نویسندگان ایرانی دیگر که مثلا فرض می‌گیرند همه آمریکاییها می‌دانند که در ایران چند سالی یک جریان اصلاح‌طلبی بود...

و جالب است بدانید که این مطلب کذب تا کنون حدود سه میلیون بار در جستجوی گوگل ظاهر شده است (این عبارت را در گوگل سرچ کنید : iran badges ) . وقتی مطلبی بر ضد ایران یا کشورهای متهم به نقض حقوق بشر باشد تمام رسانه های دنیا آنرا بزرگ کرده و با آب و تاب آنرا بیان میکنند و اگر کذب این مطلب عیان شود تکذیبه ها به حداقل کاهش می یابد و اما آن خبر اثر خود را در اذهان گذاشته است و پاک کردن آن به این سادگی ها امکان پذیر نیست . آنها که باید استفاده ببرند ، می برند و این است غول رسانه ای دنیا که فعلا در اختیار صهیونیست هاست و سود خود را به حداکثر می برد .


ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

سیاست ,     نظر

چندی پیش خیلی ها از جمله بعضی خودی های ضعیف این چنین القاء می کردند که ایران اگر شرایط غربی ها را نپذیرد و با آنها تعامل نداشته باشد مطمئنا دچار مشکل می شود و هزاران قصه سر هم می کردند و ... اما پایمردی دولت و ملت بر حق مسلم خود در زمینه انرژی هسته ای که می تواند برای مسائل دیگر نیز تکرار شود فعلا به این نقطه رسیده است که خاویر سولانا به ایران باج بدهد!! تا ایران دست از غنی سازی بردارد و حاضر شده حتی پیشرفته ترین تجهیزات هسته ای را در اختیار ایران قرار دهد و این درس عبرتیست هم برای ضعیف النفس های داخلی و هم ملتهای جهان که درس پایمردی را از ایران فراگیرند . اظهارات سولانا را ببینید :

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اگر ایران به دنبال تولید انرژی باشد، اتحادیه اروپا حاضر است پیشرفته‌ترین فن‌آوری هسته‌ای را در اختیار این کشور قرار دهد. 
اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد: اگر ایران تنها به دنبال تولید انرژی بوده و اهداف هسته‌ای دیگری نداشته باشد، این اتحادیه حاضر است پیشرفته‌ترین فن‌آوری هسته‌ای غیرنظامی را با ایران به اشتراک بگذارد.
مسئول سیاست حارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهاد این اتحادیه برای متقاعد کردن ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای حساس از مجموعه شکلات‌های رد شده توسط ایران در سال گذشته فراتر است.
سولانا در کنفرانس خبری پس از نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا با اشاره به مجموعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و سیاسی که سال گذشته توسط این اتحادیه به ایران ارائه و توسط تهران رد شد، گفت: «خواهید دید که اروپا می‌تواند با یک پروژه مثبت گسترده به شما (ایران) کمک کند که (این پروژه) فراتر از پروژه‌های ارائه شده به تهران در ماه آگوست است».
سولانا همچنین بدون اشاره به جزئیات این طرح، افزود اگر هدف واقعی تهران تولید انرژی باشد، این پیشنهاد بهترین و پیشرفته‌ترین فن‌آوری برای استفاده‌های غیرنظامی را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

                       ---------------------------------------------

البته این سیاست اروپا برای تحت فشار قرار دادن ایران هم طرح ریزی شده است تا با دادن تجهیزاتی ایران را از عزم جدی خود در بدست آوردن تمام تکنولوژی های هسته ای سرد کرده و مانع از استقلال ایران در این زمینه شوند که هوشیاری و دقت مسئولین را در این زمینه طلب می کند تا در این دام نیافتیم.


مسئولین بی کفایت

سیاست ,     نظر

متاسفانه باز هم شاهد جنایت دیگری در کشور عزیزمان و در منطقه بم بودیم . وقوع جرم و جنایت در همه نقاط جهان اتفاق می افتد اما بعضی مواقع این جنایت ها به مسئولین سهل انگار ، بی کفایت و ... برمیگردد و لزوم برخورد با این مسئولین در کنار تشویق و تقدیر از مسئولین با کفایت و مسئولیت پذیر است که میتواند از تکرار این جرائم هولناک بکاهد.

عکسهایی از محل وقوع جنایت :

 


اولین واکنش بوش به نامه احمدی نژاد

رئیس جمهور آمریکا در اولین واکنش به نامه محمود احمدی نژاد همتای ایرانی خود که در آن راهبردهایی برای برون رفت از مشکلات عظیم جهانی مطرح شده است، گفت: «نامه احمدی‌نژاد به مسئله هسته‌ای پاسخ نداده است.»

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه در فلوریدای آمریکا، جرج بوش در اولین واکنش به نامه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: «این نامه نتوانسته است به نگرانی بین المللی درباره برنامه هسته‌ای تهران پاسخ دهد.»
وی در گفتگو با برخی خبرنگاران روزنامه‌های فلوریدا گفت: «به نظر می‌رسد این نامه نتوانست به سوال اصلی جهان پاسخ دهد که همان است که شما کی از برنامه هسته‌ای‌تان دست خواهید برداشت؟»
پیش از این کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفته بود: «نامه غیرمترقبه رئیس جمهور ایران به جرج بوش، همتای آمریکایی‌اش، پیشنهاد دیپلماتیک جدی نیست.»
وی افزود در این نامه هیچ پیشنهادی برای خروج از بن بست هسته‌ای مطرح نشده است.
نامه احمدی نژاد به جرج بوش، اولین نامه یک مقام عالی رتبه ایرانی به رئیس جمهور آمریکا در 27 سال گذشته بود که ضمن نقد جدی سیاستهای آمریکا در جهان ، راه‌هایی برای برون رفت از مشکلات عظیم جهانی مطرح شده است.

نخست‌وزیر عراق را ایران تعیین کرد

سیاست ,     نظر
تلویزیون کانال 4 انگلیس که از تلویزیونهای عمومی در این کشور محسوب می‌شود و در تمامی بریتانیا اعم از ولز، اسکاتلند، ایرلند و جزایر وابسته این کشور بدون ماهواره قابل پخش است، در برنامه یکشنبه شب خود پس از گزارش اخبار در ساعت 7 بعد از ظهر به‌وقت لندن، در گزارشی، حقایقی را درباره انتخاب نخست وزیر جدید عراق بر ملا کرد.

این گزارش 15 دقیقه‌ای که یکی از برنامه های افشاگرانه این کانال تلویزیونی محسوب می‌گردد، خاطرات برنامه های پانارامای کانال یک انگلیس را در اذهان زنده می‌کرد و بر اساس ادعای کانال 4 تلویزیون انگلیس، مورد استقبال بسیاری از بینندگان آن قرار گرفته است، به بازگویی مذاکرات و تلاشهای فشرده کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا و جک استرا، وزیر امور خارجه انگلیس برای تعیین نخست وزیر کشور عراق پرداخت.

به گزارش خبرنگار بازتاب از لندن، اسنو به نقل از چندین عراقی که از نزدیک شاهد مذاکرات بوده‌اند، نقل کرده است که سفر استرا و رایس در اوایل آوریل سال 2006 برای قانع نمودن ابراهیم جعفری و ترغیب او جهت استعفا و انتخاب ایاد علاوی و یا عادل عبدالمهدی به‌جای او، با شکست مواجه گردید و نه تنها جعفری با پیشنهاد آنها مبنی بر استعفا از مقام خود مخالفت نمود، بلکه رایزنی آنها برای جانشین او نیز به نتیجه‌ای نرسید و نهایتا بدون هیچ‌گونه دستاوردی این کشور را ترک نمودند.

او سپس از قول منابع عراقی اعلام نموده، هیئت ایرانی که در نیمه ماه آوریل به عراق سفر نمودند،  دیدارهایی با گروهای شیعی و کرد عراقی که با آنها دارای سوابق طولانی و روابط دوستانه هسند و همچنین با آیت‌الله سیستانی در نجف داشتند و طی این جلسات متمادی، آنها را به اتخاذ یک استراتژی واحد ترغیب نمودند.

جان اسنو در ادامه از قول منابع عراقی می‌افزاید: مذاکرات فشرده ایران با رهبران شیعه عراقی و ابراهیم جعفری منجر به کناره‌گیری ابراهیم جعفری از پست نخست وزیری گردید و سپس با انتخاباتی که انجام شد، در بین دو کاندیدای معرفی شده آقای نوری‌المالکی که ارتباطات نزدیکی با گروه مقتدی صدر دارد، به نخست‌وزیری عراق منصوب گردید. این انتخاب یک شکست در استراتژی امریکا و بریتانیا محسوب می‌گردد، زیرا یکی از دلایل عمده مخالفت با ابراهیم جعفری نزدیکی زیاد او به مقتدی صدر، رهبر تندروی شیعه عراقی بود.

خود مسخرگی پرزیدنت !!! راهی برای کسب رضایت عمومی !؟؟

سیاست ,     نظر

شب گذشته در مهمانی شام خبرنگاران در کاخ سفید، جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا و مردی که نقش وی را تقلید می‌کرد موجب خنده همگان شدند، چنین ترفندی با توجه به افزایش روزافزون نارضایتی عمومی از عملکرد رئیس جمهوری آمریکا چندان دور از ذهن تصور نمی‌شد.

به گزارش مهر به نقل از «بی.بی.سی»، جورج بوش برای شیرین کردن و بزرگ جلوه دادن وجهه عمومی‌اش، خودش و همراه با «استیو بریجس» مقلد به مسخره کردن خود پرداخت.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که با موج روزافزون نارضایتی مردم کشورش از سیاست‌های جنگ‌طلبانه وی روبه‌رو‌ست، در ترفند تبلیغاتی از گسترش دستور کار خود سخن راند و گفت: دستور کار من جهانی است، هم در سراسر جهان است و هم بین‌المللی است.

بریجس که بارها ادای بوش را در برنامه‌های تلویزیونی در آورده است از سوی بوش برای تقلید سخنان وی به این مهمانی شام دعوت شد.

بریجس ادای بوش را در آورد و گفت: بذارید چیزی را بگم. من هرگز به رختخواب نمی‌رم (بوش بارها در اظهاراتی عوامفریبانه به مردم آمریکا گفته است که چنان غرق کارهای کشورداری و خدمت به مردم آمریکا است، که در شبانه روز خیلی کم می‌خوابد).

بوش قلابی در این مهمانی درباره سیاست‌های بوش اصلی در مسائل هسته‌ای به تمسخر گفت: ما باید پروتکل‌های غیر اطاعتی را افزایش دهیم که نه تنها در نشست رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) مورد پذیرش واقع شود، بلکه از طریق تماس میانجیگرانه نیز لازم‌الاجرا باشد.

بوش واقعی تکرار کرد که «ما باید پروتکل‌های عدم اطاعت را افزایش دهیم که نه تنها در نشست‌های ایی آی ایی آی او (E-I-E-I-O)، بلکه در تماس‌های بین جنسی نیز قابل پذیرش باشد» که این حرف موجی از خنده را در میان حضار به وجود آورد.

بوش قلابی به مهمانان حاضر در تعریفی از خصوصیات رئیس جمهوری آمریکا به طنز گفت که «بسیاری از منتقدان من در جامعه بین‌المللی مرا متکبر و خودبزرگ‌بین می‌نامند.

تقلید از بوش دراین مهمانی که در آن شخصیت‌های رسانه‌ای، سیاستمداران و افراد سرشناس آمریکا حضورداشتند، ادامه سنتی است که توسط «کلوین کولیج» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 1924 آغاز شد.

برگزاری این میهمانی پرهزینه در حالی صورت گرفت که صبح شنبه تظاهرات گسترده‌ای در نیویورک در مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش برگزار شد.

این راهپیمایی گسترده که در آن شخصیت‌های ملی آمریکا مانند جسی جکسون رهبر حقوق مدنی و سیندی شیهان فعال ضد جنگ و مادر یکی از نظامیان کشته شده آمریکا در عراق شرکت داشتند، توسط ائتلاف بزرگی از گروههای کارگری، بازنشستگان ارتش، خانواده‌های نظامی، فعالان حقوق مدنی و طرفداران محیط زیست برگزار شد.
سناتور جان کری رقیب جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری 2004 اخیرا با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه ای برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری، به بوش هشدار داد که نباید در همان توهمی غرق شود که مقامات وقت آمریکا در جریان جنگ ویتنام به آن دچار شدند که پیامد آن کشته شدن نیمی از سربازان آمریکایی در آن جنگ بود.

با وجود افزایش نارضایتی عمومی در آمریکا از سیاستهای جنگ طلبانه بوش در جهان و درخواست آنها مبنی بر ضرورت عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق، جرج بوش با آوردن بهانه های واهی همچون تکمیل ماموریت مبارزه با تروریسم در عراق و نسبت دادن این مسئله با امنیت مردم آمریکا و شعارهای فریبنده ترویج دمکراسی و آزادی و حقوق بشر به مخالفت با افکارعمومی برخاسته است.


دو ضربه شدید ایران به آمریکا

سیاست ,     نظر
ایران با نزدیک شدن به توافق با هند و پاکستان در مورداحداث خط لوله انتقال گاز و همچنین وعده ادامه صادرات نفت خود به خریداران غیر آمریکایی، دو ضربه شدید به آمریکا وارد آورد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به قلم «پگ مک کی» و «جانت مک‌براید» نوشت: کاظم وزیری هامانه وزیر نفت ایران این اظهارات را در مذاکرات بین تولید کنندگان و مشتری های انرژی در جهان با هدف کاهش قیمت نفت از سطح بی‌سابقه خود در 25 سال گذشته یعنی 75 دلار در هر بشکه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش مشاجره شدید روزافزون بین آمریکا و ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلا‌می ایران نگرانی‌هایی را بوجود آورده است مبنی بر این‌که ممکن است این چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان صادرات نفت خود رامتوقف کند یا اعمال تحریمها علیه ایران، این کشور را مجبور به چنین کاری کند.

آمریکا اواسط دهه 1990 تحریمی یکجانبه را در مورد نفت ‌ایران به اجرا در اورد اما اروپا و اسیا همچنان مشتری‌های بزرگ نفت‌ایران هستند، وزیری هامانه در مصاحبه با «رویترز» گفت: ما کاملا معتقدیم هیچ دلیلی برای اعمال تحریم‌ها وجود ندارد اما در هر صورت ما صادرات نفت خود را متوقف نخواهیم کرد.

وی افزود: ما حتی در خلا‌ل 8 سال جنگ با عراق نیز صادرات نفت خود را هرگز متوقف نکردیم.

وزیری هامانه درباره تردیدها در مورد احتمال اختصاص یافتن صادرات نفت ایران به کشورهایی که از آرمان ایران حمایت می‌کنند, گفت ما به تعهدات خود در قبال تمام مشتری‌هایمان پایبند خواهیم بود.

وی و وزیر نفت پاکستان به «رویترز» گفتند ایران، هند و پاکستان‌به امضا موافقتنامه درخصوص احداث خط لوله 7 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران نزدیک شده‌اند

جزئیات پیشرفت هسته ای ایران

سیاست ,     نظر
رئیس سازمان انرژی اتمی با رد شبهه رسانه‌های غربی مبنی بر هزینه کردن چند میلیارد دلار برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار داشت: برای انجام فعالیت‌های صورت گرفته اعم از پروژه آب سنگین، رآکتور و مجموعه UCF تنها نزدیک به 600 میلیون دلار هزینه شده، در حالی که ما برای خرید یک رآکتور تحقیقاتی چهل مگاواتی مجبور به هزینه کرد 550 میلیون دلار بودیم.

رضا آقازاده با اشاره به تعریف چرخه سوخت هسته‌ای اظهار داشت: دستیابی کشور به چرخه سوخت حکایت از آن دارد که ایران توانسته است از مرحله استخراج سنگ اورانیوم، تبدیل سنگ به کیک زرد، تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید اورانیوم یا همان UF6، انجام عملیاتی غنی‌سازی روی UF6 و خالی کردن فلئور آن و تهیه اکسید اورانیوم غنی شده، تبدیل اکسید اورانیوم غنی شده به قرص‌هایی با عرض هشت دهم و طول یک سانتیمتر که این قرص در درون غلاف زیرکنیوم قرار می‌گیرد و میله‌های سوخت را تشکیل می‌دهد با موفقیت به پایان رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت دستگاه‌های سانتریفیوژ توسط متخصصان کشورمان اظهار داشت: سانتریفیوژهای مورد استفاده ایران حدودا یک متر و هشتاد سانتیمتر ارتفاع دارد و از 200 قطعه تشکیل شده که 94 قطعه آن بسیار حساس و دارای تکنولوژی بالایی است.

آقازاده با اشاره به اینکه برنامه ساخت این قطعات از پیچیدگی فوق العاده‌ای برخوردار است، اظهار داشت: برخی از این قطعات دارای 15 مرحله ساخت است و اندازه همه آنها میکرون یا میلیمتر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت تمامی این قطعات در داخل کشور خبر داد و اضافه کرد: حتی تمامی ملزومات و ملحقات به این دستگاه‌ها نیز بدون کمک متخصصین کشورهای دیگر در ایران ساخته می‌شود.

معاون رئیس جمهور مرحله مونتاژ قطعات را نیز از دیگر مراحل حساس ساخت سانتریفیوژ عنوان کرد و گفت: تجهیزات مونتاژ از جمله قطعاتی است که در هیچ جای دنیا به کشور ما فروخته نمی شود و البته علاوه بر مونتاژ قطعات موضوع ایجاد خلا در دستگاه‌ها نیز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است که این کار نیز با موفقیت انجام شد.

آقازاده از تحسین و تعجب کارشناسان بازدید کننده از مجتمع‌های هسته‌ای کشورمان به عنوان دلیلی بر پیشرفت کارشناسان ایرانی در ساخت دستگاه‌های حساسی چون سانتریفیوژ نام برد و گفت: بعد از انجام تست‌های دوران دستگاه‌های شروع به فعالیت می‌کنند و یک سانتریفیوژ وقتی که به دور نهایی فعالیت خود می‌رسد 64 هزار دور در دقیقه سرعت خواهد داشت که مساوی 350 متر در ثانیه سرعت گردش آن می‌باشد در حالی که هواپیماهای عادی در هر ثانیه فقط 7 متر را طی می‌کنند.

تزریق گاز به دستگاه‌های سانتریفیوژ مرحله دیگری است که آقازاده در خصوص آن گفت: گاز هگزافلوراید اورانیوم ترکیبی فوق العاده و بسیار حساس است که پس از پایان تعلیق داوطلبانه توانستیم مجموعه بزرگ تجهیزات مورد نیاز برای تزریق گاز را فقط ظرف دو ماه و نیم مهیا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی که با در خصوص علت انتخاب 164 دستگاه سانتریفیوژ برای ایجاد یک مجموعه غنی‌سازی اظهار داشت: ابتدا ما با انجام آزمایش بر روی دستگاه‌ها از چهار ماشین مجزا استفاده کردیم و بعد زنجیره‌ای ده تایی، سپس 20 تایی و در نهایت به زنجیره 164 تایی دست یافتیم که اطمینان ما را قطعی کرد.

وی افزود: در سوخت نیروگاهها به اورانیوم با غنای 3 تا 5 درصد احتیاج است و زنجیره 20 تایی دستگاه‌های سانتریفیوژ اورانیوم 2 درصد غنی شده را تحویل داد و سپس با چیدمان‌های مختلف به عدد 164 به عنوان زنجیره مورد احتیاج خود دست یافتیم.

آقازاده خاطرنشان کرد: تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای لازم است تا پارامترها و شاخصه‌های مورد نظر را تحت کنترل داشته باشیم که هم تجهیزات و هم برنامه‌های سنجش میزان فعالیت دستگاه‌ها توسط متخصصان داخلی تهیه شده که به طور 24 ساعت این دستگاه‌ها را تحت نظارت و کنترل دقیق دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مهمترین کار تشکیل همین زنجیره و به دست آوردن غنای مورد نیاز نیروگاه‌هاست، افزود: در مراحل بعد و هنگامی که توانستیم این زنجیره 164 تایی را با موفقیت تشکیل دهیم می‌توانیم تعداد این زنجیره‌ها را بیشتر کرده و میزان سوخت مورد نیاز را بدست آوردیم.

وی با اشاره به زحمت و سختی‌های متخصصان کشور در طول مدت رفع تعلیق اظهار داشت: اکثر این متخصصان جوان بیش از دو ماه است که فرصت نکرده اند به خانه‌های خود بروند و شبانه روز مشغول تکمیل این توانمندی کشورمان هستند.

آقازاده از راه‌اندازی سه هزار ماشین سانتریفیوژ تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در سالهای آینده نیز چند هزار دستگاه دیگر راه اندازی خواهد شد تا تولید سوخت هسته‌ای در داخل کشور به صورت صنعتی تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، این زنجیره 164 تایی را یک زنجیره آزمایشگاهی و تحقیقاتی اعلام کرد و گفت: در میان این مرحله آزمایشگاهی و مرحله صنعتی اقدام به راه اندازی سه هزار دستگاه سانتریفیوژ خواهیم کرد چون در این میزان استفاده از دستگاه‌ها می‌توانیم سیستم‌های کنترلی در مقیاس صنعتی را نیز آزمایش کرده و بعد تعداد دستگاه‌ها را به مقدار صنعتی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نوع ماشین‌های سانتریفیوژ نیز در میزان تولید اورانیوم غنی شده موثر است گفت: این ماشین‌های مورد استفاده در کشور در ساعت حدود 70 گرم اورانیوم را به 7 گرم اورانیوم غنی شده می‌کند و مابقی آن به صورت پسماند است.

آقازاده سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را اورانیوم با غنی‌سازی 3 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: وقتی که توانستیم با موفقیت این زنجیره سوخت را به پایان برسانیم برای ازدیاد تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز نیروگاههای هسته‌ای فقط تعداد زنجیره‌ها را افزایش می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه سیستم‌های مورد استفاده ایران اورانیوم را بیش از 5 درصد غنی نمی کند، اظهار داشت: برخی کشورهایی که ادعا می‌کنند از غنی‌سازی ایران نگران هستند این علت را این طور بیان می‌کنند که وقتی ما همین اورانیوم غنی شده 5/3 درصدی را خوراک دستگاه‌های سانتریفیوژ کنیم می‌توانیم به صورت پلکانی غنای اورانیوم را بالا برده و همین موضوع را به عنوان بهانه‌ای برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران اعلام می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به ادعای این کشورها گفت: هر کشوری که در چارچوب پادمان و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت می‌پردازد متعهد می‌شود که اورانیوم را بیش از میزان 5/3 درصد غنی‌سازی نکند و البته آژانس هم نظارت‌های لازم را چه از نظر نصب دوربین و چه از نظر انجام بازدید‌های مستمر صورت می‌دهد.

مهندس آقازاده اضافه کرد: البته کشورهایی مثل اسرائیل و هند چون تابع مقررات نیستند از اورانیوم استفاده‌های دوگانه می‌کنند ولی ما در قالب مقررات به فعالیت خود ادامه داده و به عنوان مثال در همان روزی که موفق به تکمیل چرخه سوخت خود شدیم نمایندگان آژانس نیز در نطنز حضور داشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران هم اکنون در دروازه بزرگ علوم جدید قرار دارد و با توجه به استعدادهای بسیاری که در کشور وجود دارد به سرعت در حال پیشرفت هستیم و در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌گیریم چون همه این فناوری‌ها و تجهیزات ساخت خودمان است و همین موضوع باعث جهش بیشتر و تحقیقات عمیتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمتر کشوری در جهان وجود دارد که هم دارای چرخه سوخت بومی باشد اظهار داشت: برخی کشورها دارای معادن بزرگ اورانیوم هستند اما چرخه سوخت ندارند ولی برخی کشورهای دیگر که دارای چرخه سوخت هستند بهره‌ای از معادن اورانیوم ندارند در حالی که تمامی شرایط فوق در ایران وجود دارد.

آقازاده در پاسخ به سئوالی در خصوص رشته‌ها و علوم مورد استفاده در تحقیقات هسته‌ای کشورمان و فرایند غنی‌سازی اظهار داشت: اکثر علوم پایه همچون شیمی، فیزیک و نیز رشته‌هایی همچون الکترونیک و کامپیوتر در این میان نقش دارند و در زمینه ساخت تجهیزات نیز رشته مهندسی صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته نباید نقش رشته مکانیک را نیز در این میان نادیده گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از وجود 110 تن UF6 به عنوان یکی از برکات مهم رفع تعلیق نام برد.

تیزهوشی آیت الله خامنه ای

سیاست ,     نظر

«آلن آیزنبرگ»، تحلیلگر مشهور آمریکایی، در گزارش مشروحی در «لوس‌آنجلس‌تایمز»، با تأکید بر این‌که با تیزهوشی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در کنترل مواضع رئیس‌جمهور و هدایت او به سمت پیگیری برنامه هسته‌ای ایران، هرگونه برخورد خشن با جمهوری اسلامی به انسجام ملی ایرانیان منجر می‌شود، نوشت: هم‌اکنون تنها راه مؤثر آمریکا و اروپا در برابر تهران، بروز علایم انعطاف است.

 «آیزنبرگ» که به تازگی یک دوره مطالعاتی ویژه راجع به جزییات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را در دانشگاه استانفورد گذرانده است، تأکیدات مکرر آیت‌الله خامنه‌ای را بر پرهیز جمهوری اسلامی از ارائه یک راه‌حل خشن برای حل مسئله اسرائیل و رد راه‌هایی چون به آب ریختن یهودی‌ها و یا آتش زدن اسرائیل و تأکید بر راه‌حل‌های دمکراتیک و کنترل مواضع رادیکال احمدی‌نژاد، عاملی می‌داند تا غرب، نتواند در این موضوع، واکنش خشنی از خود نشان داده و استراتژی حذف جمهوری اسلامی، با بن‌بست روبه‌رو شود.

«آلن آیزنبرگ»، نویسنده «اینترنشنال نیوزویک»، می‌گوید: به تازگی یک دوره مطالعاتی را راجع به برنامه هسته‌ای ایران در دانشگاه استانفورد به پایان رسانده است، او می‌نویسد: ایالات متحده و اروپا باید کاری کنند تا تهدیدات از سوی ایران را خنثی کنند.

در چهار سال گذشته، به ویژه در همین چند وقت اخیر که رئیس‌جمهور جدید رادیکال ایران، اختیار امور را به دست گرفته است، اظهارات سال 2002 بوش، مبنی بر این‌که ایران را جزیی از «محور شرارت» خوانده و این کشور را تهدیدی برای صلح جهانی لقب داده بود، به بهترین نحو تحقق یافته است.

از آنجایی که زمامداران ایران، هنوز اظهارنظرها و مواضع جنجالی خود را حفظ و تهدید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای‌شان را از سر خواهند گرفت، ایالات متحده و اروپا، کار چندان مؤثری برای خنثی کردن این تهدید انجام نداده‌اند.

بحث‌های ادامه‌دار اروپا، حاکی از آن است که آنان به خاطر برنامه‌های هسته‌ای ایران، خواهان انجام اقدامی تهاجمی علیه این کشور هستند. کسانی هم که مخالف پاسخ خشن به ایران هستند، تمایل زیادی برای دفاع از این کشور دارند.

بمباران تأسیسات هسته‌ای یا اعمال تحریمات شدیدی که از سوی اروپا، درباره آن سخن گفته می‌شود، تنها باعث گرد آمدن مردم به دور روحانیون می‌شود و علاوه بر آن، انجام هرگونه اصلاحات دمکراتیک یا انقلابی را به تعویق می‌اندازد. البته هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای ایران، بسیار سخت است، چراکه آنان در محیط‌های مخفی و سری قرار گرفته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، احمدی‌نژاد را تحت نظارت شدید خود قرار داده تا به جای «محو اسرائیل» به موضوع برنامه هسته‌ای توجه کند. رهبر ایران همچنین آشکارا اعلام کرده است: ایران، قصد حمله به اسرائیل را ندارد.
این بحث و گفت‌وگوها، غرب را به سمت نقطه ضعف استراتژیکی کشانده است.

آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران، دست به دامن یک سری تاکتیک‌های آزاردهنده شده است؛ مانند پشتیبانی‌های نه چندان گرم از مذاکرات اروپاییان با ایران، تهدیدات نظامی مرموز و ادواری، تحریمات خارجی و روش خاموش دیپلماتیک.

مذاکرات اروپاییان به سهم خود، فاقد سختگیری و دندان‌تیزی لازم است. وزرای خارجه اروپایی، همواره در لفاظی قوی بوده‌اند، اما هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفته‌اند. از همه مهم‌تر آن‌که، ایالات متحده و اروپا در کشیدن پای برخی کشورهای خارجی مثل روسیه و چین به میان گود، ناکام مانده‌اند؛ کشورهایی که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردارند و می‌توانند، هرگونه پاسخ چندجانبه معناداری را از بین ببرند.

باید گفت که تهران، بسیار ماهرانه، توانسته است از محدودیت‌های روش‌هایی که اروپا و آمریکا در پیش گرفته‌اند، استفاده لازم را ببرد و با تأکید روی برنامه هسته‌ای خود، به دنبال همتایان استراتژیکی‌اش بگردد تا بتواند آنها را با منابع وسیع نفت و گاز خود، وسوسه کند و به سرکوب دمکراسی در خانه‌اش ادامه دهد.

در کنار دیگر انگیزه‌های ایران برای داشتن برنامه هسته‌ای که می‌خواهد برای تولید انرژی از آن بهره ببرد، به نظر می‌رسد، رؤسای ایرانی بیشتر علاقه‌مند به نتایجی هستند که به آنان این امکان را بدهد که خودشان در کشور، غنی‌سازی اورانیوم داشته باشند؛ پیشنهاد خطرناکی که حاکی از پیشینه فریبکارانه روحانیون و دولت رادیکال ایران است.

حتی در صورت ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم، باز امکان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد. بیش از نگرانی‌ها از بابت رفتار ایران، این مسئله، باعث نگرانی است که ایران هنوز در موقعیت فعلی، آسوده و در امان باقی مانده است.

غرب باید واکنش‌های استراتژیک خود را به شیوه‌های زیر گسترش دهد: ایالات متحده آمریکا و اروپا به همان روش دیپلماتیک اولیه خود، باید در جهت جذب توافقات و حمایت‌های بیشتر از سوی «مسکو» و «پکن» برآیند و کاری کنند که جایگاه موضوع هسته‌ای ایران، پرخاشگرانه و خصمانه‌تر بنماید. روسیه هنوز هم به نحو خطرناکی با ایران رابطه دارد (به تازگی آنان یک معامله تسلیحاتی یک میلیارد دلاری داشته‌اند).

چین بیشتر از آن‌که مراقب برنامه و قدرت هسته‌ای ایران باشد، به وابستگی گازی و نفتی خود فکر می‌کند، اما نمی‌خواهد ببیند که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند؛ از این گذشته، روسیه و چین اعمال قدرت مالی و اقتصادی بسیاری بر ایران دارند. البته یادآور می‌شویم که استفاده از اعمال تحریمات از سوی این دو کشور بر ایران، می‌تواند همچون یک عامل واقعی بازدارنده و ترساننده عمل کند. برای مثال؛ پوتین می‌تواند به تهران به طور جدی اعلام کند که سرنوشت همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، وابسته به توافقی است که بر طرح غنی‌سازی اورانیوم مسکو، انجام می‌شود. آمریکا هم باید هدفمندتر با ایران مراوده داشته باشد. هرچند احمدی‌نژاد در بالاترین حد تعصب و افراط قرار دارد. ایران و آمریکا انگیزه‌ها و تمایلات دوجانبه مهمی با هم دارند که می‌توانند بدون یک تنش‌زدایی کامل، در مورد آنها به بحث و گفت‌وگو بنشینند و آمریکا نیز می‌تواند با استفاده از خلیل‌زاد، مذاکراتی را با سران ارشد ایران درباره موضوعات مرتبط با عراق، آغاز کند.

ایران آشکارا این تلاش را مورد بی‌اعتنایی قرار داده است. ارائه پیشنهادهای همکاری و برقراری ارتباط از سوی ایالات متحده آمریکا و رد آن از سوی تهران، به ایرانی‌ها نشان می‌دهد که تقصیر به گردن رؤسای آنهاست، نه آمریکا؛ رؤسایی که در جهت تعمیق انزوا و بدتر کردن دشمنان اقتصادی عمل می‌کنند.

حال وقت آن است که زمینه برای دادن ویزا به دانشجویان ایرانی آسان‌تر شود تا تعداد بیشتری از آنان، بتوانند در آمریکا درس بخوانند. به این ترتیب، روبه‌رو شدن آنان با فرهنگ آمریکا، بهترین راه از بین بردن افسانه‌های شرورانه‌ای است که تهران با نام «شیطان بزرگ» آن را اشاعه می‌دهد.

اروپا نیز به سهم خود باید برای ازسرگیری مذاکرات عجله کند. اگر ایران بار دیگر از مسیر مذاکرات خارج شود و غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد، موضوع خود به خود و بدون توجه به واکنش تهدیدآمیز، به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد. اروپا باید توانایی این را داشته باشد که به ایران نشان دهد، می‌تواند آمریکا را تحریک کند که در صورت همکاری ایران، دست به تدابیر اساسی‌تر همچون «لغو تحریمات» بزند.


خبر خوش هسته ای و پیامدهای آن

اعلام دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم با آزمایش موفق پانل 164 تایی سانتریفیوژ، واکنش‌های متفاوتی در غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا داشته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، هرچند برخی نظیر رایس و بولتون این پدیده را ناشی از ضعف سازمان ملل دانسته و خواستار شدت عمل شورای امنیت در برابر ایران شده‌اند، بسیاری از طیف‌های فکری این کشور خواستار دادن هویج تازه به ایران و حل مشکل با این کشور شده‌اند.

«واشنگتن‌پست» نوشت: موضوع بی‌‌اعتنا و مبارزه طلبانه ایران، دست‌های آمریکا را برای دادن پاسخ مناسب بسته است.

«کلیفورد کوپکان»، تحلیلگر گروه تحقیقاتی اوراسیا گفته که مرتبا ما بر اساس جهت و روش دیپلماسی تهدید و اجبار تلاش کرده‌ایم و ایرانی‌ها فقط یک پیام خیلی واضح و روشن از موضع خود، اعلام کردند: «خوش‌رفتاری فایده ندارد»، این روش هیچ‌وقت کاری از پیش نمی‌برد و تنها راه دیپلماتیکی که ما تاکنون آن را امتحان نکرده‌ایم، معامله و مذاکره مستقیم است.

«ریچارد.ان.هاس»، مقام ارشد دولتی سابق بوش، در شورای روابط خارجی آمریکا که ریاست آنجا را بر عهده دارد، طرحی را پیشنهاد کرده که ایران بتواند به غنی‌سازی بسیار محدود بپردازد که البته همراه با نظارت و برخورداری از یک‌سری منافع اقتصادی و تضمینات امنیتی است و در آن موقع اگر ایران شرایط را نقض کرد، عواقبی جز اعمال تحریمات و رویارویی با یک فشار نظامی قابل تصور نخواهد داشت.

«جان بولتون» نیز با مد نظر قرار دادن قطعنامه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل، گفت: کاملا آشکار است که ایران نه تنها با اعلام آغاز فعالیت غنی‌سازی‌اش، بلکه با اعتراف به این‌که خود را آماده بهره‌برداری از پنجاه هزار سانتریفیوژ کرده، به شورای امنیت اهانت کرده‌ است.

«آندری دنیسف» نماینده روسیه در سازمان ملل گفته که هنوز برای رسیدن به یک قضاوت درست در مورد ایران و اهداف نهایی هسته‌ای‌اش زود است. وی با اظهار نگرانی از بررسی گزینه‌های نظامی دولت بوش در مورد ایران گفته که ما تحریم‌ها را نمی‌پسندیم و تحمیل هرگونه فشار و زور را دوست نداریم. به این مسئله باید سیاسی و دیپلماتیک نگاه کرد.

به هر ترتیب،‌ بوش راه چاره پیش روی خود را نسبت به گذشته محدودتر یافته است و به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها در برابر مواضع سازمان ملل فارغ‌البال و آسوده‌خاطر هستند.

از سوی دیگر، چین و روسیه هم موافق تحریم‌های اقتصادی نیستند. بنا به اظهارات تحلیلگران و دستیاران بوش، مشکل اساسی او این است که ایران نسبت به گذشته و آن زمانی که واشنگتن و شرکای آن به امید استفاده از اهرم‌های دیپلماتیک در مورد ایران تلاش می‌:ردند، نفوذناپذیری بیشتری دارد.

برخی مقام‌های دولتی بوش در مورد این‌که بتوانند یک راه‌حل ممکن پیدا کنند، شک و تردید زیادی دارند و اذعان کرده‌اند که بعد از کره شمالی، عضو دوم محور شرارت بوش نیز به رغم اعتراضات و نارضایتی آمریکا، نهایتا موفق به تولید بمب هسته‌ای خواهد شد.

«ری تکیه»، مشاور ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در حالی که با ارائه چند پیشنهاد جالب کوچک دفتر بوش را ترک می‌کرد، گفته که در این موقعیت گزینه‌های شما مناسب به نظر نمی‌رسند و به زور می‌‌توان به آنان تکیه کرد و چاره دیگر ما ساختن و کنار آمدن با این موضوع است و من فکر می‌کنم که این امر اتفاق خواهد افتاد.

«کلن کرولی»، دستیار شورای امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون گفته که طرح A آمریکا وارد آوردن فشارهای مالی و اقتصادی است که ایران به آن تن درخواهد داد و تسلیم خواهد شد و طرح B نیز وجود ندارد