سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

حذف صفرهای پول و مزیت های آن

سیاست ,     نظر

حسینی هاشمی مدیر عامل بانک سرمایه می گوید : حذف صفرهای پول ملی 7 مزیت عمده به دنبال دارد که مشتمل بر کاهش حجم اسکناس، سادگی در مبادلات، نگهداری ساده تر حسابها، ارقام و ترازنامه ها، اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه و هارد رایانه ها، نقل و انتقال سهل تر پول، کاهش آثار روانی تورم و نیز صرفه جویی در وقت برای شمارش حجم زیاد اسکناسها است.

وی افزود:فرآیند حذف 3 صفر از پول ملی ایران کمی زمان بر و هزینه بر است ولی در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. وی هشدار داد که همزمان با حذف صفرها باید به همان نسبت قیمتها نیز کاهش یابد تا به بروز برخی مشکلات در این خصوص منجر نشود.
مدیرعامل بانک سرمایه حذف 3 صفر از پول ملی را از الزاماتی دانست که در تغییر اجزای پولی قابل دسته بندی می باشند و به شرط اجرای صحیح آن، به نتایج موثری می انجامد.

وی گفت: در شرایطی که کاهش ارزش پول ملی به سطحی رسیده که محاسبات و نگهداری حسابها را و نیز تسویه آنها به خصوص در قالب خرد با مشکل کرده به طوری که برای خریدهای جزیی باید مردم حجم زیادی از اسکناس را نزد خود نگهداری کنند، لازم است تا اقدام جدی برای حل اینگونه مسایل صورت گیرد.
وی افزود: شمارش اسکناس وقت زیادی از مردم می برد کما اینکه حجم بالای آن نیز آثار روانی منفی فراوانی در پرداختها دارد، به طوری که آمادگی پذیرش را نیز در آنها افزایش داده و راحتتر می سازد.

حسینی هاشمی با اشاره به موفق بودن این حرکت در کشورهایی چون روسیه، ترکیه و حتی فرانسه و آلمان پس از جنگ جهانی گفت: تجربه ثابت کرده که این اقدام در مبادلات به خصوص از نظر واحد پول بازرگانی آثار مثبتی دارد به شکلی که اشتباهات را نیز به حداقل می رساند.

وی در خصوص هزینه های مربوط به این اقدام گفت: این هزینه را دولت یکبار تقبل می کند و در بلندمدت به جبران آن می پردازد.

عضو کارگروه اصلاح ساختار بانکی در خصوص بهره گیری مردم از واژه تومان به جای ریال در مبادلات خود تصریح کرد: این حرکت برای تسهیل در مبادلات و حل مشکلات موجود در این حوزه توسط مردم باب شده است،‌ در حالی که دولت نباید دنبال روی مردم باشد و باید به ساماندهی در این بخش اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف 3 صفرمی تواند به تقویت پول ملی در بلندمدت منجر شود گفت: این مساله در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیری در تقویت پول ملی ندارد.
مدیرعامل بانک سرمایه تاکید کرد: کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه بوده اند مانند ما از روش حذف صفر بهره گرفته اند.

وی انتشار و توزیع اسکناس درشت را از روشهای تسهیل در روند مبادلات پولی و مالی دانست که با توجه به مشکلات موجود بر سر راه خرد کردن آن و ... خود مشکل زا است.