سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

علی مطهری از حوادث بعد از انتخابات میگوید ...

    نظر

ماجراهای اخیر نتیجه هواهای نفسانی، توهمها، بی تدبیریها و بی انصافی ها بود
علی مطهری با اشاره به حوادث بعد از انتخابات در تعریف فتنه گفت: فتنه در جایی گفته می‌شود که حق و باطل با هم مخلوط شود و تشخیص حق از باطل کار مشکلی باشد. ما باید طبق فرمایش حضرت علی (ع) در فتنه‌ها همچون بچه شتری باشیم که نه پستانی دارد برای دوشیدن و نه پشتی برای سواری دادن، خلاصه، دشمن نتواند از ما سوء استفاده کند . به هر حال فتنه در وقایع اجتماعی رخ می‌دهد. حوادث مربوط به انتخابات نیز چنین حالتی داشت.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ابراز داشت: زمانی که من مناظره آقایان احمدی‌نژاد و موسوی را از تلویزیون دیدم احساس خطر کردم. احساس کردم که مسئله‌ای در کشور به وجود آمد که جمع کردن آن کار آسانی نیست. بعد هم آقای موسوی به تعبیر رهبر انقلاب ظلم بزرگتر را که ادعای تقلب باشد مرتکب شد و نگرانیها دو چندان شد.
مطهری در ادامه ضمن انتقاد از رفتار احمدی‌نژاد در مناظره با موسوی، تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد در این مناظره خانواده آقایان هاشمی و ناطق نوری را متهم به اختلاس کرد و گذشته انقلاب را زیر سوال برد، وی در این مناظره دوره‌ قبل از خود را به دوره پیوند قدرت و ثروت تعبیر کرد و خود را منجی انقلاب معرفی کرد. بعد هم به افرادی که مورد اتهام واقع شدند اجازه دفاع از خود در تلویزیون داده نشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتقادی به نقش بیگانگان در حوادث بعد از انتخابات ‌ندارم، افزود: البته طبیعی است که آنها همیشه از این گونه حوادث استفاده می کنند و خوشحال می‌شوند. زمانی که کشور به هم بریزد طبیعی است که دشمن خرسند شود، ولی این را که بگوییم برنامه‌ریزی اساسا کار بیگانگان بوده، را قبول ندارم. کل ماجرا در نتیجه هواهای نفسانی ، توهمها ، بی تدبیریها و بی انصافی های خودمان پدید آمد .

* موسوی دچار توهم شد

مطهری تصریح کرد: فکر می کنم آقای موسوی با دیدن انبوه هواداران خود در راهپیمایی 25 خرداد دچار توهم شد و احساس کرد که یک نیروی اجتماعی بزرگی پیدا کرده است، غافل از آنکه جمعیتی بسیار بیشتر از آن در خانه ها بودند و به هر حال در آنجا حضور نداشتند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز داشت: نظام باید با مردم بیشتر گفتگو می کرد و به آنها اجازه تجمع می‌داد تا هیجانها فروکش کند. قبل از انتخابات ما شاهد فضای دوستی میان طرفداران کاندیدا ها بودیم اما این خیلی روشن بود که ما باید برنامه‌ای برای مدیریت فضای بعد از انتخابات می داشتیم .
وی با بیان اینکه به علت حضور گسترده حامیان کاندیدا ها در خیابان‌ها نگران فضای بعد از انتخابات در صورت هر نتیجه‌ای بودم، اضافه کرد: اگر موسوی در انتخابات پیروز می‌شد، شاید برخی از حامیان احمدی‌نژاد نیز به خیابان‌ها می ریختند، اما قطعا به این شکلی که حامیان موسوی به خیابان‌ها ریختند، نمی‌توانست باشد، چون آنها معمولاً ملتزم به ولایت فقیه اند و فرمان رهبری را گوش می کنند.
مطهری با بیان اینکه برای بهبود فضا بهتر بود بلافاصله بعد از انتخابات از کاندیدای معترض دعوت می‌شد تا در صداو سیما حاضر و با مردم سخن بگویند، گفت: در 10 روز اول صدا و سیما هیچ اقدامی مبنی بر دعوت از آنها انجام نداد اما زمانی که آشوب را احساس کرد، به این فکر افتاد که از آقای موسوی برای حضور در صدا و سیما دعوت به عمل آورد، که آقای موسوی در پاسخ به در خواست صداوسیما گفته بود که حاضر است یک طرفه در صدا و سیما حاضر شود.

*بهتر بود موسوی با مسئولان اجرایی انتخابات مناظره می‌کرد

نماینده مردم تهران گفت: البته بهتر این بود که آقایان موسوی و کروبی با حضور در صدا و سیما با مسئولان اجرایی انتخابات مثلاً آقایان محصولی و دانشجو مناظره می‌کردند تا فضا برای مردم شفاف‌تر و بسیاری از ابهام ها رفع شود. من خودم با آقای ضرغامی در این خصوص گفتگو کردم و این پیشنهاد را به ایشان ارائه دادم.
وی در خصوص عدم پذیرش پیشنهاد خود از سوی رئیس سازمان صداوسیما گفت: ایشان تلاش خود را انجام داد ولی آقای ضرغامی تنها فرد تصمیم‌گیر در صدا و سیما نیست و در این موارد باید زیر نظر شورای عالی امنیت ملی کار کند.
مطهری در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس بیان داشت: به نظر من ما باید به گونه ای بحران را مدیریت می کردیم که نیازی به ورود رهبری نباشد.
وی در پاسخ به این سؤال که منظور شما از کلمه "ما " چه کسانی هستند گفت: منظور من از "ما " همان شورای عالی امنیت ملی است که در این خصوص تصمیم‌گیر بود. این شورا ابتدا مدیریت بحران را به عهده نیروی انتظامی گذاشت، سپس بسیج را وارد میدان کرد و در نهایت، برخورد با معترضان را به عهده قرارگاه ثارالله قرار داد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه ما خیلی زود فضا را امنیتی کرده و شروع به برخورد خشن و بازداشت معترضان کردیم، در حالی که باید فقط با کسانی که دست به تخریب و آسیب رساندن به اموال عمومی زدند برخورد می کردیم و صرف شعار دادن نباید موجب ضرب و شتم و بازداشت باشد.
مطهری در ادامه اضافه کرد: متاسفانه در حوادث اخیر، هدف نیروهای امنیتی و انتظامی پراکنده کردن معترضان نبود بلکه در برخی شرایط ، هدف ، تنها بازداشت معترضان و ضرب و شتم آنها بود.

* موسوی را روشنفکری می‌دانم که اعتقاد چندانی به روحانیت ندارد

مطهری در خصوص شخصیت موسوی نیز بیان داشت: آقای موسوی انسان خوش ذات و خوش طینتی است. به‌طور کلی از نظر شخصیتی و روحی، موسوی را انسان معتدلی می‌دانم اما به لحاظ فکری معتقدم که ایشان فردی روشنفکر است. روی آوردن وی به سمت انقلاب و اسلام از طریق دکتر شریعتی و دکتر پیمان بوده است. همسر ایشان نیز جزء شاگردان دکتر پیمان بود.
نماینده مردم تهران گفت: معمولاً این گونه افراد روحانیونی مانند امام را استثنا دانسته و اعتقاد چندانی به روحانیت ندارند.
وی اضافه کرد: عملکرد موسوی در دوره امام (ره) در مجموع خوب بود اما عملکرد در دوره امام نمی تواند تنها ملاک باشد زیرا در آن دوره برخی افراد عقاید واقعی خود را ابراز نمی کردند.
وی در این خصوص اضافه کرد: به عنوان مثال، آقای سروش تا زمانی که امام بود صحبت از آرمان‌های امام و انقلاب می‌کرد و به تعریف و تمجید از شهید مطهری می‌پرداخت اما بعد از رحلت امام برخلاف آن عمل کرد و عقاید واقعی خود را ابراز داشت . آنها می‌دانستند که اگر امام یک کلمه علیه آنها بگوید ، از صحنه اجتماع حذف خواهند شد. لذا معتقدم نوع عملکردها در دوران امام نمی‌تواند به عنوان تنها معیار و ملاک مورد نظر قرار بگیرد.