سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

خیانتی بنام کرسنت!

    نظر
نام قرارداد کرسنت را حتما شنیده اید :
قرارداد کرسنت : قراردادی است بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 (1381) و در زمان وزارت بیژن زنگنه منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال 1997 آغاز شد و در نهایت، سال 2001 منجر به تفاهم مشترک شد. بر اساس مفاد این قرارداد، با لوله‌کشی در خلیج فارس، گاز میدان سلمان به امارات (مخزن مشترک با ابوظبی)، به میزان روزانه 500 میلیون فوت مکعب به امارات صادر کند.
براساس مذاکرات انجام شده، ایران متعهد می‌شد گاز ترش (فراوری نشده) تولیدی میدان گازی سلمان را به مدت 25 سال و از آغاز سال 2005 به امارات متحده عربی صادر کند. حجم صادرات هم قرار بود از 500 میلیون فوت مکعب گاز آغاز شود و به تدریج به 800 میلیون فوت مکعب در روز برسد.براساس قرارداد انتقال گاز به امارات قرار بود که 13 میلیون متر مکعب گاز درروز باید به امارات صادر شود و قیمت نفت حدود 18 دلار در هزار متر مکعب گاز تعیین شده بود.
در آذرماه سال 1381، حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام وی در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای ایران دانسته بود.اجرای این پروژه در سال 1384 با دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات ایران از جمله تغییر نیافتن بهای گاز صادراتی و ثابت ماندن آن در هفت سال اول اجرای قرارداد متوقف شد.
با گذشت زمان، شرکت اماراتی که موفقیتی در گفتگو با مقامات ایرانی به دست نیاورده بود، در مراجع بین‌المللی پرونده را پیگیری کرد و شکایت کرسنت در دادگاه لاهه بررسی گردید.دادگاه بین‌المللی لاهه در خرداد سال 93 ایران را به دلیل لغو این قرارداد 18 میلیارد دلار جریمه کرد!!!
و اما ببینید نظرات دولتمردان در این زمینه :

دولت:
مدیر امور دعاوی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری درباره نتیجه داوری بین المللی لاهه درباره پرونده کرسنت گفت: هیچ اطلاع رسمی از رای پرونده کرسنت نداریم و درجریان اعتراض ایران به رای داوری لاهه هم نیستم.
اسبقی مدیر امور دعاوی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با تسنیم،‌ از نتیجه داوری بین‌المللی لاهه در پرونده کرسنت ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: هیچ چیز رسمی برای گفتن نداریم.
 وی در پاسخ به این سؤال که این به معنی عدم دریافت نتیجه داوری توسط مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری است گفت: خیر، هیچ چیز رسمی نداریم.
 اسبقی در پاسخ به این که حداقل نتیجه غیر رسمی را اعلام کنید هم تاکید کرد: ما هیچ اطلاع رسمی و غیر رسمی درباره این پرونده نداریم.
پورمحمدی وزیر دادگستری : رقم 18 میلیارد دلار هنوزبه طور کامل مشخص نیست، فعلا رقم را اعلام نمی کنیم، هرچند این رقم را قبول نداریم. باید تلاش‌های حقوقی‌مان را در این زمینه افزایش دهیم تا مبلغ جریمه به طور دقیق مشخص شود.
سخنگوی قوه قضاییه : پرونده در دستگاه مطرح است و دیوان عالی تصمیم به اعمال ماده 18 گرفته است. وی درباره اظهارات اخیر پورمحمدی درباره پرونده کرسنت نیز، گفت: این طبیعی است که دولت در مقام اعتراض به این حکم باشد و آن چیزی که می‌توان گفت این است که درباره این پرونده اعمال 18 شده است.
مجلس شورای اسلامی : به سکوت مجبور شده اند چون جناب رییس شورای عالی امنیت ملی جناب روحانی  آنرا در حیطه شورا  دانسته اند .
18 میلیارد دلار  = 54000000000000 تومان یعنی 18 برابر سه هزار میلیارد تومان کذایی را جناب زنگنه به باد فنا داد و هیچکس جوابگو نیست !
حتما میگویند : به جهنم!