سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

نفی عصمت پیامبر(ص) توسط مجتهد شبستری

    نظر
محمد مجتهد شبستری که به‌عنوان یکی از تئوریسین‌های اصلی جریان تجدیدنظرطلب شناخته می‌شود، به‌بهانه سخنرانی در مراسم ارتحال پیامبر اکرم(ص) در دانشگاه صنعتی اصفهان، عصمت نبوی و اهلبیت علیهم‌السلام را نفی کرد.
شبستری در این سخنرانی و در پاسخ به سؤالی درخصوص عصمت پیامبر(ص) گفت: پیامبر وظیفه‌اشان فقط دعوت مردم به سمت خدا بوده و در همین وظیفه خود عصمت داشته‌اند و هیچگاه از این وظیفه غافل نشده اند. اما از نظر انجام گناهان باتوجه به روایات معتبر و سخنانشان نمی توان عصمت برایشان در نظر گرفت.

وی بدون اشاره به آیات محکماتی که تصریح بر عصمت اهلبیت علیهم‌السلام دارد، به بیان جملاتی از پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) پیرامون استغفار ادامه داد: در توصیف پیامبر و ائمه (ع) آمده که شبانه مناجات های طولانی و نمازهای بسیار داشته اند موید آن است که در خود نقص و نیازی احساس می کردند و در پی رفع آن به نماز و مناجات می ایستادند و گرنه چگونه ممکن است کسی نقص و گناهی نداشته باشد و از شدت طالب بودن و مشتاق بودن به خود بپیچد.

شبستری در ادامه اهانت به مقدسات دینی ادعا کرد: البته حالت دیگری را می توان فرض کرد که این عبادات، دروغین و برای متمایل کردن افکار عمومی به خود بوده است.

وی با بیان اینکه "نقص پیامبران و قرآن و اسلام جنبه های دیگری هم دارد"، اضافه کرد: عده ای یک سری خصوصیات برای پیامبران تعریف می کنند مثل علم جامع و عصمت و... و بعد اگر کسی چند نشانه پیامبری را داشت، سپس می گویند همه این خصوصیات را باید داشته باشد، در صورتی که خصوصیات پیامبر باید از اعمال او گرفته شود.

نفی عصمت پیامبر(ص) از سوی فردی که خود را روشنفکر دینی می‌داند، در حالی است که آیه مبارکه تطهیر "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت و یطهرکم تطهیراً" و بسیاری از محکمات و دلایل عقلی و نقلی صراحت بر عصمت اهلبیت(ع) و انبیاء عظام دارد.

استغاثه اهلبیت(ع) در مقابل ذات واجب‌الوجود و نامتناهی بودن سیر تکاملی که باعث می‌شود ترفیع معصوم در هر مرحله‌ای نسبت به مرحله قبل نوعی نقص نسبی محسوب شود، یکی از مسائل اعتقادی نه‌چندان پیچیده‌ای است که مشخص نیست چگونه فردی با ادعای روشنفکری دینی از درک آن عاجز است؟

اهانت و تشکیک در مقدسات از سوی تئوریسین‌های جریان موسوم به تجدید نظرطلب، سابقه‌دار است و متاسفانه طی سال‌های حاکمیت اصلاح طلبان بر قوه اجرایی بارها این موارد تکرار شد  که با شیوه ی تساهل و تسامح با آن برخورد گردید.
عبدالکریم سروش هم چندی قبل ادعا کرده بود وحی محصول خیالات و ادراکات پیامبر(ص) بوده است. که چندی قبل در همین وبلاگ در رابطه با سخنان وی صحبت و گفتگو شد و نظرات بزرگان در رد آن بیان گردید.
و همچنین چندی قبل آقاجری در اظهاراتی موهن تقلید از مرجع تقلید ( تاسی جاهل به عالم ) را به تقلید میمون تشبیه نمود و اخیرا نیز  در سخنانی که سریعا هم توسط خودش تصحیح شد به نظرات امام خمینی (ره) درباره ی ((ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه)) تاخت و ... و آرمین نیز به دفاع از سخنان آقاجری  پرداخت ، باعث تاسف است که سخنان آقاجری توسط سلمان رشدی مرتد هم مورد تائید و تمجید قرار گرفته است .

دریافت فایل سخنرانی شبستری