سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

ایران طرح روسیه را نپذیرفت

سیاست ,     نظر

پس از اظهارات مسئولان پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی درباره بررسی پیشنهاد روسیه، علی لاریجانی شب گذشته با حضور در تلویزیون رسمی ایران، از رد پیشنهاد روسیه با شرایط کنونی آن خبر داد.
مسئول پرونده هسته‌ای در عین حال گفت: نسبت ایران با روسیه با نسبت ایران با انگلستان فرق دارد، مردم ایران دخالت انگلستان دولت ملی زمان مصدق را به یاد دارند، در حالی که ایران با روسیه مناسبات فراوانی دارد، گرچه این کشور هم مواردی چون قرارداد ترکمنچای دارد.
لاریجانی گفت: پیشنهاد روسیه در واقع یک ایده است، طرح مدون 4 یا 5 صفحه‌ای نیست که در آن فواید ما و منافع آنها آورده شده باشد و این پیشنهاد آنها را پخته نمی‌دانیم زیرا اشکالات جدی دارد ولی دلیلی ندارد ایده‌های دیگر روسیه را نپذیریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: هر کشوری که برای مذاکره مسئله هسته‌ای ایران قدم پیش‌ نهد، باید بررسی کنیم که چه منافعی برای کشور ما دارد و چه مقدار سوخت ما را می‌خواهند تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما ایران را از حق هسته‌ای خود محروم نمی‌کنیم، ولی اگر در طرح کشورهای دیگر جای منفعت ملی وجود دارد، چهارچوب صلبی وجود ندارد و قدرت مانور دارد، جایی که منافع ایرانیان بیشتر باشد، استقبال می‌کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: ما دنبال چرخه کامل سوخت هسته‌ای در ایران هستیم، در کم و کیف آن هم باید منافع ملی لحاظ شود.
وی با بیان این نکته که روسیه در منطقه منافع مهمی دارد، گفت: روسیه در منطقه حتما روی ایران حساب ویژه‌ای باز می‌کند، مسائل مهمی در رابطه با ایران دارد و من قبول ندارم که رفتار روسیه ساعتی تغییر کند و به سادگی در کانال اروپایی‌ها قرار گیرد چون منافع روسیه در ایران به مراتب بیشتر از منافع اروپا در ایران است و هر کس در پی منافع خود است.
لاریجانی در مورد تعهدات روسیه در نیروگاه هسته‌ای بوشهر، گفت: نباید بدبین بود در زمانی که غربی‌ها به این نیروگاه نیامدند، روس‌ها آمدند، رفتار روس‌ها گاهی از نظر زمانی، مدت‌دار است، نباید این را سیاسی تلقی کرد. تاخیر یک مقدار طبیعی است یک مقدار هم به مسائل دیگر برمی‌گردد.
وی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را تابویی‌خواند که اکنون حل شده است و افزود: ‌این نباید موجب تحقیر شود، مجلس شورای اسلامی طرحی دارد که بر اساس آن ما تمام تعلیق غنی‌سازی را لغو می‌کنیم، اگر می‌خواهند، شروع کنند، ولی ما دوست نداریم از این ادبیات استفاده کنیم.
لاریجانی ادامه داد: این مسایل وجه تبلیغی داشته و وزن دیپلماسی ندارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که اگر مراکز هسته‌ای ایران را هدف قرار دهند، چه می‌کنید؟ گفت: اینها با طرح این مساله دنبال عملیات روانی هستند که ما با دست خود خودکشی کنیم ولی دوره این امور سرآمده است، اگر رژیم غاصب اسراییل تهدید کند دچار ضرر فراوان می‌شود، ایران پاسخ دندان شکنی به آنها خواهد داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: من نسبت به مسیر کنونی مذاکرات بدبین نیستیم، قبل از نوامبر هم تحلیل این بود که مسیر مذاکرات آرام باشد ولی اگر رفتار تند نشان دهند، مدل رفتار ما هم تغییر می‌کند.
لاریجانی گفت:‌اگر شرایط تند شود، ما هم راه‌های دیگری داریم.
وی خاطرنشان کرد: ‌اگر اروپایی‌ها رفتار دیگری نشان دهند، ما به سمت سناریوی دوم می رویم.
لاریجانی در پاسخ به این پرسش که سناریوی دوم چیست،؟ گفت: سناریوی دوم را باید عمل کرد، نباید گفت،‌ولی حقوق ایرانیان در مسائل هسته‌ای باید محفوظ بماند.