سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

دستگیری جاسوسان سیا در ایران

سیاست ,     نظر

 با انتشار کتاب تازه‌ای درباره عملیات‌های سازمان «سیا» در سال 2002، رودست امنیتی جاسوسی دستگیرشده «سیا» در ایران به مقامات بزرگ‌ترین سازمان جاسوسی دنیا، افشا شد.

بنا بر این گزارش، با انتشار کتاب جدید «دولت جنگ» که به انتشار تاریخ محرمانه «سیا» در سال 2002 می‌پردازد، چند رسوایی مهم ابزار جاسوسی آمریکا در ایران و عراق آشکار می‌شود.

این در حالی است که بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، هم‌اکنون در پی افشای شنود غیرقانونی مکالمات شهروندان آمریکایی به شدت تحت فشار افکار عمومی این کشور قرار دارد که آن هم با درخواست و اجرای سازمان «سیا» انجام شد.

کتاب «State of war» که توسط «جیمز ریزن» در آمریکا به چاپ رسیده، بخشی از عملیات محرمانه دولت بوش و سازمان «سیا» در جنگ علیه تروریسم را شرح داده است.

در بخشی از این کتاب با اشاره به عملیات Rogue که قرار بود، در ایران انجام شود، آمده است: افسران «سیا» به اشتباه یک جاسوس مأمور اطلاعاتی ایران را به ایران فرستادند که می‌توانست همه مأموران «سیا» در ایران را شناسایی کند.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: این فرد ایرانی، جاسوس دوجانبه بوده که اطلاعات را به مأموران امنیتی ایران هم می‌داده است.

کتاب نامبرده می‌نویسد: این اطلاعات صدمات فراوانی به شبکه‌ مأموران «سیا» در ایران وارد کرده است و منابع «سیا» می‌گویند: بسیاری از جاسوسان مخفی آنان به این وسیله، دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

در همین حال «نیویورک‌تایمز» می‌نویسد: کاخ سفید از «ریزن» درخواست نموده بود که این بخش از گزارش را انتشار ندهد، چراکه ممکن است تروریست‌ها را برای اعمالشان ترغیب کند و تأخیر یک ساله برای انتشار این گزارش، به همین دلیل بوده است.