سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

قصاب صبرا و شتیلا در انتظار مرگ

 در حالی که «آریل شارون»، نخست‌وزیر 77 ساله رژیم صهیونیستی با مرگ دست و پنجه نرم می کند، فضای بن‌بست و ابهام در این رژیم حاکم شده است.

هنوز رسانه های اسراییلی حاضر به اعلام مرگ شارون نشده اند، اما از تل آویو خبر می رسد مقامات این رژیم از زنده ماندن او قطع امید کرده اند.این در حالی است که شبکه های عربی به اعلام قطعی مرگ شارون پرداخته اند.
بنا بر این گزارش، با مرگ شارون، بن‌بست سیاسی اسرائیل به شرایط بحرانی می رسد، چراکه او که خود بنیانگذار حزب تازه‌تأسیس «کدیما» بوده و بسیاری از چهره‌های سیاسی اسرائیل به دلیل شخصیت محوری او به حزب جدیدالتأسیس پیوسته بودند که انتظار می‌رفت این حزب در انتخابات آتی از دو حزب سنتی لیکود و کارگر، کرسی‌های بیشتری در کنست (مجلس اسرائیل) را به دست آورد؛ این انتخابات در اسفند ماه امسال انجام می‌شود و بدین‌وسیله بن‌بست جدیدی در هدایت سیاسی اسرائیل به وجود آمده از سوی رهبری حزب کارگر بر عهده فردی ناپخته و کم‌تجربه ـ که دارای توانایی سیاسی زیادی نیست و به دلایل شرایط ویژه «امیر پرتز» این رهبری را بر عهده گرفته ـ قرار گرفته و شانس این حزب را برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان کمرنگ کرده است.

مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل در حال شنیدن سخنان آریل شارون که در آن هنگام (27 فوریه 1981) وزیر کشاورزی اسرائیل بوده است

از سوی دیگر، حزب لیکود نیز به دلیل انشعاب به وجود آمده در آن و همچنین اختلافاتی که اکنون جنبه ایدئولوژیک نیز پیدا کرده، در وضعیت «دگردیسی سیاسی» قرار گرفته که نمی‌تواند به راحتی در زمان کوتاه مانده به انتخابات از این بحران رهایی یابد.

آریل شارون 77 ساله که پیشتر هم در ماه دسامبر 2005 سکته خفیف مغزی کرده بود، این بار وقتی در مزرعه شخصی در جنوب اسرائیل بود، با آمبولانس به بیت‌المقدس انتقال یافت.

آمبولانس حامل شارون؛ نیروهای امنیتی مانع تصویربرداری خبرنگاران از وی شدند


1

نیروهای امنیتی اسرائیل در اطراف بیمارستان هاداسه در بیت‌المقدس

قتل‌عام «صبرا» و «شتیلا» همواره همراه با نام «آریل شارون» در تاریخ ثبت شده است. «بگین»، نخست‌وزیر اسرائیل، در سال 1981 میلادی، وی را به عنوان وزیر دفاع دولت خود انتخاب کرد. شارون یک سال پس از آن، دستور حمله به لبنان را صادر کرد و در سپتامبر سال 1982میلادی به دستور وی، قتل عام اردوگاه‌های صبرا و شتیلا انجام شد. پس از این قتل عام، یک کمیسیون رسمی از اسرائیل در پی فشارهای بین‌المللی تشکیل شد که نقش وی را در این کشتار غیرمستقیم اعلام کرد، ولی هیچ‌گاه وی در این‌باره مورد مؤاخذه بین‌المللی قضائی قرار نگرفت.

شارون در هنگام عملیات حمله به اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا

به گزارش منابع اقتصادی تل‌آویو، پس از خبر سکته مغزی شارون ، بازار بورس تل‌آویو، روز چهارشنبه 6 درصد افت پیدا کرد. با توجه به این‌که قیمت سهام در سال 2005 به بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است، به نظر می‌رسید این روند افزایش سهام با انتخاب شارون برای سومین بار، ادامه یابد. او نزد اسرائیلی‌ها به «بلدوزر» مشهور است و این لقب را زمانی که وزیر کشاورزی بود و سرزمین‌های فلسطینی را با بلدوزر ویران می‌کرد، پیدا کرد. او در کهولت سن از شرارت‌های جوانی خود دست برداشته بود و گویا اقداماتی را برای بهبود اوضاع فلسطینی‌ها و در جهت صلح با آنان انجام داده بود که همین امر احتمال ترور وی به دست افراطیون مذهبی اسرائیل را افزایش داده بود که احتمالا مرگ طبیعی او این رخداد را منتفی می سازد.

فرزند ارشد شارون که به خاطر فساد مالی و معامله با شرکت‌های تجاری و تأمین هزینه انتخاباتی پدرش هم‌اکنون درگیر دادگاه اسرائیل است، بحران سیاسی دیگری را برای شارون در دوران نخست‌وزیری ایجاد کرد.