سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

رایس دست به دامن روسیه !!

سیاست ,     نظر

با آغاز تحقیقات در مراکز هسته‌ای ایران، ایالات متحده و سه کشور اروپایی، تحرک گسترده‌ای را برای تصمیم‌گیری درباره نوع برخورد با ایران، آغاز کرده‌اند.

«نیویورک‌تایمز» از توافق تلفنی رایس با وزیر خارجه روسیه برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خبر داد. با این حال، خبرنگار این روزنامه نیز تعیین نکرده که روس‌ها و چینی‌ها، ایران را تنها گذارند.
هم‌زمان، مقامات سه کشور اروپایی نیز در نشستی درباره موضعگیری علیه ایران، به گفت‌وگو نشسته‌اند.

«نیویورک‌تایمز» نوشت: یک روز پس از فک پلمپ از تجهیزات اتمی ایران، تلاش‌های غرب برای مبارزه با ایران و ارجاع پرونده آن به شورای امنیت، افزایش یافته است.

روز چهارشنبه، «دیک چنی» در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» گفت: راه‌حل این مسئله، در تحریم‌ها علیه ایران است که نمی‌توانند خود را با آن وفق دهند.در همین حال، تونی بلر نیز موضع‌گیری مشابهی داشته است.

توافق تلفنی روسیه با آمریکا نیز بر سر مخالفت نکردن در شورای حکام برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، پیامد دیگری است که روز سه‌شنبه و در تماس تلفنی بین «سرگئی لاروف»، وزیر امور خارجه روسیه و «کاندولیزا رایس» صورت گرفته است.

بنا بر اطلاعات رسیده، روسیه به آمریکا اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد، بی‌طرف بماند تا این‌که با تلاش‌های آمریکا مخالفت کند.

«شون مک کورمک»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز این تماس تلفنی را تأیید کرده است.
اما کارشناسان آمریکایی می‌گویند: هنوز هم در مورد نحوه عملکرد روسیه ـ متحد سنتی ایران ـ در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت، مشکوک هستند، اما دولت بوش، همین موافقت را پیروزی بزرگی دانسته و چند هفته آینده را احتمالا بر چین تمرکز خواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش «واشنگتن‌پست»، وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان که روابط نزدیکی با واشنگتن علیه ایران دارند، احتمالا امروز از آژانس درخواست تشکیل جلسه اضطراری برای پرونده ایران را خواهند کرد، اما جذب آرای اکثریت را وابسته به داشتن وقت در چند هفته آینده برای کار بر این قضیه می‌دانند. یک مقام اروپایی گفته است: احتمالا این جلسه در فوریه تشکیل خواهد شد.

به گزارش «نیویورک‌تایمز»، در مورد تحریم‌های احتمالی علیه ایران، می‌توان به ممنوعیت مسافرت دیپلمات‌های ایرانی، محدودیت‌هایی در زمینه قراردادهای تجاری یا ورزشی جدید و یا حتی تحریم‌های نفتی و گازوئیلی اشاره کرد.

اما کارشناسان هنوز هم پیوستن روسیه، چین و هند را به این تحریمات، قطعی و واضح نمی‌دانند.
«میشل بی ریس» از مدیران سابق سیاستگذاری وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اول بوش، می‌گوید: بسیاری از راه‌حل‌های ممکن، مربوط به نقش ایران در جهان است. ایرانیان نسبت به موقعیت و مشروعیت خود در جهان بسیار حساسند؛ بنابراین، پیش از آن‌که چکش آخر را روی میز بزنیم، راه‌های زیادی وجود دارد.

یک مقام دیگر اروپایی در برابر این پرسش که آیا مرحله دیپلماسی با ایران پایان یافته است، گفت: خیر، بلکه تازه اول راه است؛ این مرحله با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر احمدی‌نژاد در مورد اسرائیل، به نظر مؤثرتر نیز می‌آید.

احتمال اقدام نظامی نیز فعلا بسیار دور از ذهن است و اگر صحبتی هست، صحبت‌های جزیی و احتمالی است، چراکه هرگونه حمله هوایی برای از بین بردن تجهیزات اتمی ایران، باعث ایجاد مشکلات عدیده در عراق، اسرائیل و جاهای دیگر می‌شود.

آمریکا که به شدت در تلاش برای جذب حمایت‌های سیاسی کشورهای دیگر است، از پیروزی‌های پیاپی در این زمینه دم می‌زند، اما تاکنون دلیل قانع‌کننده‌ای بر این کار نبوده و گویا تنها موافقت روسیه در این‌باره جلب شده است.
مسئولان می‌گویند: اگر روسیه به پذیرش تحریم‌ها متمایل شود، دولت چین و اروپا نیز با این کار موافقت خواهند کرد.
ایران در ماه گذشته، دو سانحه هوایی داشته که عده‌ای بر این باورند ناشی از تحریم‌های تجاری و نبود قطعات هواپیما در ایران است.