سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

جنگ غرب علیه ایران سرانجامی جز شکست ندارد

روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: غرب با ایران جنگی را آغاز کرده است که نمی‌تواند در آن پیروز شود.

«گاردین» امروز در تحلیلی نوشت: «هرگز جنگی را که می‌دانید در آن شکست خواهید خورد، آغاز نکنید، اگر لازم است باب بحث را باز کنید اما وارد جنگ نشوید».

این روزنامه نوشت: در گزارش‌های اخیر خوانده و شنیده‌ایم که جنگ بر سر برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران هیچ مبنای عقلانی ندارد، عباراتی مانند «همه گزینه‌ها در دست بررسی هستند» حاکی از آن است که جامعه بین‌الملل چنان درگیر جنگ‌های شبیه‌سازی‌شده تصویری شده که انسجام فکری خود را از دست داده است.

«گاردین» نوشت: ایران کشوری قدرتمند است و هنوز آن‌قدر حقیر نشده است که از یک سفید‌پوست تو سری بخورد، این کشور چهارمین کشور بزرگ جهان در زمینه تولید نفت است و جمعیتش تا سال 2010 به 80 میلیون نفر می‌رسد، فرهنگ ایران فرهنگی باستانی است و زندگی سیاسی در آن سیال و در حرکت است.

«گاردین»، پیمان منع تولید و تکثیر را معقول‌ترین پیمان بین‌‌المللی از سال 1968 تاکنون خواند و افزود: آمریکا با حضور سراپا مسلح خود در مناطق غیرنظامی شبه‌جزیره کره به کره شمالی اجازه داد به یک قدرت اتمی تبدیل شود، آمریکا به اسرائیل کمک اتمی می‌کند، انگلیس و آمریکا با فعالیت اتمی هند یا پاکستان مخالفتی ندارند، بنابراین می‌بینیم کشورهایی که از امضاء پیمان منع تولید و تکثیر سرباز زدند در زمره دوستان آمریکا قرار دارند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: ایران کشور مغروری است که بین هند و پاکستان اتمی در شرق، روسیه اتمی در شمال و اسرائیل اتمی در غرب قرار گرفته است ، افغانستان و عراق نیز که با ایران مرز مشترک دارند در اشغال آمریکای اتمی هستند پس چگونه می‌توان گفت ایران حق داشتن توان اتمی ندارد؟

به نوشته «گاردین»، اعمال تحریم‌هایی مثل جلوگیری از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی، تحریم هنرمندان، چهره‌های آکادمیک و توقیف حساب‌های بانکی نتایج عکس خواهند داشت.

«گاردین» افزود: تهران، دیکتاتوری صدام یا استبداد طالبانی نیست و در تعامل با این کشور باید ظرافت بیشتری صرف کرد.