سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

شکست آمریکا؛ دیروز ایران و عراق، امروز فلسطین


روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی با عنوان «آمریکا بازنده بزرگ انتخابات فلسطین» نوشت: دیروز انتخابات ایران، عراق ، مصر و امروز انتخابات فلسطین شکست احزاب سکولار، میانه‌رو و روی کارآمدن احزاب اسلامگرا ومعاند با آمریکا را رقم زد وآمریکا را بزرگ‌ترین بازنده انتخابات فلسطین ساخت.

پایگاه اینترنتی روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه با اعلام این مطلب نوشت: فلسطینی‌ها با انتخاب حماس که ده‌ها عملیات انتحاری انجام داده و آرزوی محو اسرائیل را در ذهن دارد، در انتخابات سراسری مجلس قانونگذاری خود، پاسخ دندان شکنی به آمریکا دادند.

پایگاه مذکور افزود: به عقیده برخی تحلیلگران و مقامات آمریکایی نتیجه انتخابات فلسطین شکست سنگینی برای استراتژی دولت بوش در خاورمیانه محسوب می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده‌است: از آنجاکه قوانین دولت ‌آمریکا اجازه هیچ‌گونه مذاکره با سازمان‌های تروریستی را نمی‌دهد، پیروزی حماس به منزله قطع و یا حداقل کاهش کمک‌های آمریکا، محدود کردن تماس‌های با دولت فلسطین وقطع تلاش‌ها برای ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی خواهد بود.
پیروزی حماس به معنی عقیم ماندن مبارزات دولت بوش برای ایجاد دمکراسی در خاورمیانه است.

دولت آمریکا از مدتها قبل به‌علت بی‌علاقگی به درگیرشدن در مناقشه اسرائیل ـ فلسطینیان مورد سرزنش قرار داشت.

بعد از مرگ عرفات در سال ‪ ۲۰۰5‬وآغاز دوره جدید رهبری در فلسطین به ریاست «محمود عباس»، بوش وعده داد که اوضاع تغییر خواهد کرد و گفت، برای ایجاد یک دولت فلسطینی که ظرف سه سال آینده شکل خواهد گرفت، سرمایه‌گذاری سیاسی خواهد کرد.

برای تحقق این وعده ها، دولت بوش در صدد حمایت از محمود عباس جانشین عرفات برآمد و میلیون‌ها دلار برای انجام پروژه‌ای اجتماعی در فلسطین واریز کرد.

اما در زمانی که محمود عباس از آمریکا خواست در مواجهه با اسرائیل وی را تنها نگذارد و از او به شدت حمایت کند، عباس را رها کرد.

دولت بوش که عمدتا سیاست‌های خود را با اسرائیل هماهنگ می‌کرد از وقایعی که‌داخل فلسطین می‌گذشت، غافل ماند و فقط بر روی عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه ‌متمرکز شد و اسرائیل را زیر فشار قرار نداد تا شهرک‌سازی را گسترش دهد، زندانیان بیشتری را آزاد کند و یا اقدامات دیگری که ممکن است حاکمیت ملی فلسطینی‌ها را محدود کند، به عمل آورد.

آمریکا بر خلاف میل اسرائیل، اواخر سال ‪ ۲۰۰۵ ‬سرانجام با شرکت «حماس» در انتخابات فلسطین موافقت کرد و شرطی برای خلع سلاح شدن آن نگذاشت.

تحلیلگران ضعف دولت بوش را در سیاستهای خاورمیانه‌ای وی، متمرکز شدن در ایراد سخنرانی‌های ضد و نقیض و بی‌توجهی به مسائل داخلی فلسطین می‌دانند.

برخی نیز می‌گویند، تلاش دولت بوش فقط به‌ایجاد برخی نهادهای دولتی مانند وزارت امور مالی که کمک‌های خارجی برای حکومت خودگردان فلسطین جمع آوری می‌کرد، متمرکز شد.

دولت بوش اوائل سال گذشته اعلام کرد که از راههای دیپلماتیک وارد مسائل خاورمیانه خواهد شد و برائت خود را از سیاست دولت کلینتون در دخالت بیش از حد در مذاکرات صلح اعلام کرد اما در سال ‪ ۲۰۰۵‬یک ژنرال عالی‌رتبه را برای سازماندهی نیروهای امنیتی فلسطین راهی این سرزمین کرد. «جیمزدی وولفنسان» رئیس بانک جهانی نیز برای کمک به عقب نشینی اسرائیل ازنوار غزه کمک مالی در اختیار این رژیم قرارداد.

از سوی دیگر، «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا که درماه نوامبر شخصا برای افتتاح یک راه عبوری مرزی به نوار غزه، به تل آویو رفته بود با اسرائیلی‌ها وارد مذاکره شد.

نقطه کلیدی برنامه دولت بوش برای فلسطین «محمود عباس» بود. عباس در زمان عرفات درسال ‪ ۲۰۰۳‬به مدت کوتاهی نخست وزیر فلسطین بود.

کمک‌کنندگان خارجی عرفات را تهدید کرده بودند ، اگر یک نخست وزیر قوی و با اراده منصوب نکند کمکهای‌شان را به فلسطینیان قطع می‌کنند و پس از قطع کمک آمریکا و اسرائیل به «عباس»، وی مدتی بعد استعفا داد اما پس از ریاست‌جمهوری عباس، آمریکا سیاست خود را تغییر داد و به‌ حمایت از وی پرداخت.

عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه یک اقدام یک‌سویه بود چرا که «عباس» مدعی بود تلاش‌های وی باعث این پیروزی بزرگ شد، درحالی که حماس این عقب‌نشینی را حاصل مبارزات خود می‌دانست.

عباس مذاکره را با حماس قطع کرد و در ازاء آتش بس به حماس اجازه شرکت بدون قید وشرط را در انتخابات داد وهیچ شرطی برای خلع سلاح آن تعیین نکرد.

عباس به خیال آن‌که فتح در انتخابات پیروز می‌شود، محرمانه به آمریکا اطمینان داد که فتح پیروز خواهد شد و این ضربه محکمی بر پیکر اسلامگرایان در منطقه خواهد بود و نقطه اتکایی برای حکومت‌های دمکراتیک در منطقه می‌شود.

عباس همچنین وعده داد که بعد از پیروزی مجدد، بلافاصله برای خلع سلاح همه نیروهای مسلح مقاومت، قوانینی وضع خواهد کرد.

شارون نخست وزیر اسرائیل در ماه سپتامبر هشدار داده بود که تلاش خواهد کرد از شرکت حماس در انتخابات جلوگیری کند مگر آنکه این گروه تمامی مردان مسلخ حود را خلع سلاح کند و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
رایس نیز گفته بود، انتخابات ضرورت سیر تکامل برای توسعه روند مذاکرات صلح در فلسطین است