سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

تایمز : انگلیس درصدد تهیه قطعنامه شدیداللحن علیه ایران است

سیاست ,     نظر
در حالی که تلاشهای آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تصویب بیانیه ضد ایرانی به علت مخالفتهای روسیه وچین تاکنون با شکست روبرو شده است، روزنامه تایمز از تلاش انگلیس برای تهیه یک قطعنامه شدید الحن علیه ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تایمز در شماره امروز خود با انتشار این گزارش افزود:"جان ساورز " مدیر بخش سیاسی وزارت امورخارجه انگلیس امیدوار است که چین و روسیه در ماههای آتی همسو با مواضع ضد ایرانی سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند.

این منبع خبری گزارش خود را از یادداشتی که این مقام انگلیسی در هفته های گذشته نوشته ، تهیه کرده است . این رسانه خبری به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره ای نکرده است.

این درحالی است که شب گذشته آمریکا اعتراف کرد دستیابی به توافق بر سر بیانیه انگلیس و فرانسه درباره موضوع هسته ای ایران به سبب ادامه مخالفتهای چین و روسیه دشوار است، اما در عین حال به تحقق چنین امری اطمینان دارد.

" شون مک کورمک " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : با وجود به تاخیر افتادن رایزنی ها درباره موضوع هسته ای ایران در شورای امنیت، به نتایج آن اطمینان دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره به تاخیر افتادن رایزنی ها گفت : تلاشهای دیپلماتیک در مسیر درست جریان دارد، اما دیپلماسی چندجانبه زمان می برد؛ وی به دشواری هایی که غربیها در دستیابی به توافق با چین و روسیه روبرو هستند، اعتراف کرد.

 شورای امنیت از دو هفته پیش برای دستیابی به توافق بر سر پیش نویس بیانیه ضد ایرانی انگلیس وفرانسه(مورد حمایت آمریکا) تلاش می کند، اما تاکنون این تلاشها بی نتیجه بوده است.

دیپلماتهای بلندپایه پنج عضودائم شورای امنیت ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، و انگلیس ) به همراه آلمان ( یکی از اعضای تروئیکای اروپایی مذاکره کننده با ایران) دوشنبه در نشستی در نیویورک درباره نحوه تعامل با موضوع هسته ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما چهار ساعت رایزنی و مناقشه در این باره بدون هرگونه نتیجه ای پایان یافت.

روسیه و چین اصرار می کنند نقش شورای امنیت تنها به حمایت از آژانس بین المللی انرژی اتمی که باید تنها طرفی باشد که در مورد موضوع هسته ای ایران تصمیم گیری می کند، منحصر شود، اما دولتهای غربی به ویژه آمریکا به دنبال این هستند که شورای امنیت نقش اصلی واساسی داشته باشد و هیچ نقشی برای آژانس قائل نیستند.