سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

ضربه سنگین تحریم ایران به اقتصاد جهان

یک برنده آمریکایی جایزه نوبل اقتصادی معتقد است، با این‌که اعمال تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد جهان ضربه شدیدی می‌زند و صادرات نفت را مختل می‌کند، اما این وضع دوستان تگزاسی جورج بوش، رئیس‌جمهور جنگ‌طلب آمریکا را بسیار خوشحال می‌کند چراکه بهای هر بشکه نفت به 100 دلار می‌رسد و با این قیمت بالا، این دوستان پولدارتر و پولدارتر می‌شوند؛ مردم آمریکا نیز خود را با شرایط روز تطبیق می‌دهند و مثلا خودروهای کم‌مصرف سوار می‌شوند و کمتر رانندگی می‌کنند.

خبرگزاری چینی «شین‌هوا» در گزارشی به نقل از مجله آلمانی «اشپیگل»، سخنان این اقتصاددان آمریکایی را منتشر کرده و می‌نویسد: برنده جایزه نوبل می‌گوید: اعمال تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند و آن را مختل می‌کند.

«جوزف استیگلیتس» برنده آمریکایی جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001 گفته است: در نظر گرفتن اعمال تحریم‌ها در مورد ایران و صادرات نفت، اختلال آن کشور از هم‌گسیختگی و اختلال عظیمی را به اقتصاد جهان وارد خواهد آورد.

«جوزف استیگلیتس» می‌گوید: با رأی شورای امنیت مبنی بر تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و به دنبال آن، بالا رفتن قیمت نفت به اندازه 100 دلار در هر بشکه، ضربه و شکست شگفتی به اقتصاد جهان وارد خواهد آمد.

وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «اشپیگل» گفت: ممکن است شما قیمت را از 25 دلار به 40 دلار افزایش دهید و مردم هم آن را بپذیرند، اما اگر قیمت‌ها به بیش از شصت دلار افزایش یابد، نارضایتی مردم بالا خواهد گرفت و آنان شروع به تطبیق خود با شرایط می‌کنند؛ بنابراین، آنان به ماشین‌های کوچک‌تر روی ‌آورده‌اند و کمتر از میزان‌های گذشته رانندگی می‌کنند.

وی در ادامه اشاره کرد که در سطح قیمت 100 تا 120 دلار نفت، تغییرات اساسی در روش زندگی‌ها پدیدار می‌شود؛ به گونه‌ای که قیمت خودروها پایین می‌آمد و مردم فقیر، با مشکلات اساسی گرمایی و غذایی روبه‌رو می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به جنگ عراق اظهار داشت: این جنگ سخت‌تر از آنچه بوش و دولت وی انتظارش را داشتند، بود. آنان می‌پندارند که راحت به آنجا قدم می‌گذارند و همه از آنان تشکر می‌کنند. پس یک حکومت دمکراتیک راه می‌اندازند و بعد هم آن کشور را ترک می‌کنند، اما حال جنگ بسیار بیشتر از این موارد طول کشیده است و آنان مجبورند بودجه خود را با آن تنظیم کنند.

وی گفت که بودجه از پنجاه میلیارد دلار به 250 میلیارد دلار افزایش یافته و هم‌اکنون اداره بودجه کنگره، صحبت از بودجه پانصد میلیارد دلاری یا بیشتر می‌کند.

این در حالی است که دولت بوش، به هدف کاهش احتمال یک حمله تروریستی به آمریکا با صرف مقادیر فراوان پول، نرسید.

به عقیده این اقتصاددان، دولت بوش به مخفی نگه داشتن هزینه‌های جنگ می‌پردازد و ارقام رسمی، تنها نوک یک کوه یخی از کل کوه بزرگ است.

بوش، اقتصاد آمریکا و جهان را آشفته کرده و به هم ریخته است، اما دوستان تگزاسی وی، خوشحال‌تر از این نمی‌توانستند بشوند، زیرا قیمت نفت بالاست؛ بنابراین، وقتی قیمت نفت بالا باشد، آنان می‌توانند پولدار شوند و منافعشان در بالاترین سطح قرار گیرد