سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

دو ضربه شدید ایران به آمریکا

سیاست ,     نظر
ایران با نزدیک شدن به توافق با هند و پاکستان در مورداحداث خط لوله انتقال گاز و همچنین وعده ادامه صادرات نفت خود به خریداران غیر آمریکایی، دو ضربه شدید به آمریکا وارد آورد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به قلم «پگ مک کی» و «جانت مک‌براید» نوشت: کاظم وزیری هامانه وزیر نفت ایران این اظهارات را در مذاکرات بین تولید کنندگان و مشتری های انرژی در جهان با هدف کاهش قیمت نفت از سطح بی‌سابقه خود در 25 سال گذشته یعنی 75 دلار در هر بشکه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش مشاجره شدید روزافزون بین آمریکا و ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلا‌می ایران نگرانی‌هایی را بوجود آورده است مبنی بر این‌که ممکن است این چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان صادرات نفت خود رامتوقف کند یا اعمال تحریمها علیه ایران، این کشور را مجبور به چنین کاری کند.

آمریکا اواسط دهه 1990 تحریمی یکجانبه را در مورد نفت ‌ایران به اجرا در اورد اما اروپا و اسیا همچنان مشتری‌های بزرگ نفت‌ایران هستند، وزیری هامانه در مصاحبه با «رویترز» گفت: ما کاملا معتقدیم هیچ دلیلی برای اعمال تحریم‌ها وجود ندارد اما در هر صورت ما صادرات نفت خود را متوقف نخواهیم کرد.

وی افزود: ما حتی در خلا‌ل 8 سال جنگ با عراق نیز صادرات نفت خود را هرگز متوقف نکردیم.

وزیری هامانه درباره تردیدها در مورد احتمال اختصاص یافتن صادرات نفت ایران به کشورهایی که از آرمان ایران حمایت می‌کنند, گفت ما به تعهدات خود در قبال تمام مشتری‌هایمان پایبند خواهیم بود.

وی و وزیر نفت پاکستان به «رویترز» گفتند ایران، هند و پاکستان‌به امضا موافقتنامه درخصوص احداث خط لوله 7 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران نزدیک شده‌اند