سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

نخست‌وزیر عراق را ایران تعیین کرد

سیاست ,     نظر
تلویزیون کانال 4 انگلیس که از تلویزیونهای عمومی در این کشور محسوب می‌شود و در تمامی بریتانیا اعم از ولز، اسکاتلند، ایرلند و جزایر وابسته این کشور بدون ماهواره قابل پخش است، در برنامه یکشنبه شب خود پس از گزارش اخبار در ساعت 7 بعد از ظهر به‌وقت لندن، در گزارشی، حقایقی را درباره انتخاب نخست وزیر جدید عراق بر ملا کرد.

این گزارش 15 دقیقه‌ای که یکی از برنامه های افشاگرانه این کانال تلویزیونی محسوب می‌گردد، خاطرات برنامه های پانارامای کانال یک انگلیس را در اذهان زنده می‌کرد و بر اساس ادعای کانال 4 تلویزیون انگلیس، مورد استقبال بسیاری از بینندگان آن قرار گرفته است، به بازگویی مذاکرات و تلاشهای فشرده کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا و جک استرا، وزیر امور خارجه انگلیس برای تعیین نخست وزیر کشور عراق پرداخت.

به گزارش خبرنگار بازتاب از لندن، اسنو به نقل از چندین عراقی که از نزدیک شاهد مذاکرات بوده‌اند، نقل کرده است که سفر استرا و رایس در اوایل آوریل سال 2006 برای قانع نمودن ابراهیم جعفری و ترغیب او جهت استعفا و انتخاب ایاد علاوی و یا عادل عبدالمهدی به‌جای او، با شکست مواجه گردید و نه تنها جعفری با پیشنهاد آنها مبنی بر استعفا از مقام خود مخالفت نمود، بلکه رایزنی آنها برای جانشین او نیز به نتیجه‌ای نرسید و نهایتا بدون هیچ‌گونه دستاوردی این کشور را ترک نمودند.

او سپس از قول منابع عراقی اعلام نموده، هیئت ایرانی که در نیمه ماه آوریل به عراق سفر نمودند،  دیدارهایی با گروهای شیعی و کرد عراقی که با آنها دارای سوابق طولانی و روابط دوستانه هسند و همچنین با آیت‌الله سیستانی در نجف داشتند و طی این جلسات متمادی، آنها را به اتخاذ یک استراتژی واحد ترغیب نمودند.

جان اسنو در ادامه از قول منابع عراقی می‌افزاید: مذاکرات فشرده ایران با رهبران شیعه عراقی و ابراهیم جعفری منجر به کناره‌گیری ابراهیم جعفری از پست نخست وزیری گردید و سپس با انتخاباتی که انجام شد، در بین دو کاندیدای معرفی شده آقای نوری‌المالکی که ارتباطات نزدیکی با گروه مقتدی صدر دارد، به نخست‌وزیری عراق منصوب گردید. این انتخاب یک شکست در استراتژی امریکا و بریتانیا محسوب می‌گردد، زیرا یکی از دلایل عمده مخالفت با ابراهیم جعفری نزدیکی زیاد او به مقتدی صدر، رهبر تندروی شیعه عراقی بود.