سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

سه خبر مهم :

سیاست ,     نظر

1- مسئول سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا گفت: ایران رهبری منطقه خاورمیانه را به دست گرفته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سولا‌نا که در اسپانیا بسر می برد، افزود : به همین علت تنش بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران نه با "بمباران" بلکه با " عقل " حل می‌شود و این بحران فقط از مسیر سیاسی و گفتگو رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه "ایران نخستین قدرت منطقه خاورمیانه است"، گفت: "ایران در جریان بازی قدرت، آنقدر برگ برنده در دست دارد که به یک قدرت درجه اول تبدیل شود.

سولا‌نا افزود: ایران اکنون برگه‌های برنده ای مانند برگ هسته ای، برگ عراق و برگ افغانستان را در دست دارد" .

2- یک منبع آگاه در شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با فارس، گفته‌های البرادعی در مورد تعلیق غنی‌سازی صنعتی را تکذیب کرد.

این منبع مطلع اعلام کرد: در سفر لاریجانی به وین و ملاقات با البرادعی مطلقا چنین بحثی مطرح نبوده و تعجب‌آور است که آقای البرادعی این موضوع را در سفر به واشنگن بیان داشته است. وی احتمال داد البرادعی ذهنیت مطلوب خودش را در این زمینه بیان کرده است.

روز گذشته خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، به نقل از محمد البرادعی اعلام کرد «البرادعی که هفته گذشته با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در وین دیدار کرده، گفت: تهران آماده است در چارچوب توافقنامه‌ای برای کاستن از نگرانی‌های غرب از برنامه‌های هسته‌ای خود، غنی‌سازی اورانیوم در خاکش را برای چند سال متوقف کند. »

البرادعی با حضور چند روزه در واشنگتن و با برخی مسئولان آمریکایی به ویژه کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور، برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرد.

3- گزارش‌ها به نقل از نماینده دائم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حاکی است که ایران تمایل دارد به منظور ارائه اطمینان به جامعه بین‌المللی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود محدودیتی را در توان غنی‌سازی اورانیوم بپذیرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در این باره خبر داد، جواد ظریف در ضیافت ناهاری که در مقر جمهوری اسلامی ایران به همراه خبرنگاران ترتیب داده بود، از تمایل تهران برای محدودیت بر سطح غنی‌سازی خبر داده است.

ظریف گفت: «به نظر من این محدودیت باید زیر 10 [درصد] باشد البته منظور من در سطح رآکتور است. ایران آماده است برای ارایه تضمین درباره این که سوخت تولید شده بار دیگر غنی نشده و برای اهداف تسلیحاتی بکار نمی‌رود، اقدامات دیگری انجام دهد.»

بنا بر این گزارش، اوایل ماه جاری میلادی ایران اعلام کرد توانسته اورانیوم را تا میزان 8/4 درصد غنی کند و گفت که طرحی برای غنی‌سازی بیش از این میزان در دست ندارد چرا که این میزان غنی‌سازی برای تولید سوخت لازم جهت تولید برق کافی است.

ظریف درباره چارچوب اروپا برای ترغیب ایران تاکید کرد که هرگونه چارچوب تشویقی باید شامل مسایلی باشد که برای حل این مسئله، ضروری است.
نماینده ایران افزود: «ما حاضر نیستیم که به جای سیب، پرتقال بگیریم. راهکاری که ارایه می‌شود باید نگرانی‌های ایران را مدنظر قرار دهد.»

از برآورد سه خبر فوق می توان نتیجه گرفت توپ اینک در زمین ایران است یا به قول معروف برگ برنده دست ماست . حال این دیپلماسی و  ابتکار عمل مسئولان جمهوری اسلامی است که می تواند در زمینه رابطه ایران و امریکا و انرژی هسته ای حرف اول را بزند . اگر در این برهه از زمان ما تعلیق را بپذیریم ( همان که البرادعی می خواسنت به ما القاء کند) بازگشت به عقب بسیار سختی در پیش خواهیم داشتت . اگر در زمینه استفاده از انرژی هسته ای و غنی سازی بسیار سخت و محکم و دگم باشیم احتمال دارد به درگیری و تنشی ناخواسته برسیم ... و راه سوم که بنظر می رسد مسئولین ما در پیش گرفته اند سیاست تعامل همراه با حفظ عزت و سربلندی است که امیدواریم در آن موفق باشیم . ان شا ءالله