سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

امریکا و حرکت بسوی تعقل بیشتر در مورد ایران!

پس از آنکه کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، علیرغم مخالفت‌هاى دیک چینى معاون رئیس جمهور، موفق شد رضایت جورج بوش را جلب کند که آمریکا با ایران وارد مذاکره مستقیم شود، در فضاى سیاسى ایالات متحده و رسانه‌ها، جوّ ضد ایران تا اندازه‌اى کاهش پیدا کرده است. مجلس سناى آمریکا نیز دیروز به اتفاق آرا حمایت خود را از پیشنهاد کاندولیزا رایس اعلام کرد.

در یک نظرپرسى از سوى شبکه خبرى CBS که نتیجه‌اش دیروز اعلام شد، اکثر مردم آمریکا رژیم ایران را براى کشورشان خطرى جدى و بى‌واسطه نمى‌بینند. ۵۵ درصد معتقدند ایران خطرى است که با شیوه هاى دیپلماتیک مى‌توان آنرا کنترل کرد، ۱۹ درصد اعتقاد دارند در حال حاضر ایران هیچ خطرى براى ایالات متحده در بر ندارد. تنها اقلیتى شامل ۲۱ درصد برآنند که ایران خطرى حاضر و فورى است که باید با اقدام نظامى جلوى آن را گرفت.

مجلس سناى آمریکا نیز دیروز به اتفاق آرا، سیاست خانم رایس را براى مذاکره مستقیم تأیید کرد. این در حالى بود که پیشنهاد دیگرى در سنا که از سوى سناتور ریک سانتوروم (جمهورى خواه از ایالت پنسیلوانیا) مطرح شد رأى منفى آورد و تصویب نشد. در این پیشنهاد آمده بود که شرکت‌ها و بنگاههایى که به نحوى به برنامه هسته‌اى ایران کمک مى‌کنند مورد تحریم اجبارى قرار بگیرند.

در ماه آوریل گذشته، در مجلس دیگر آمریکا، یعنى «مجلس نمایندگان»، علیرغم مخالفت کابینه بوش، لایحه‌اى به تصویب رسیده بود که طبق آن شرکت‌هاى طرف معامله با ایران و کشورهایى که در بخش اتمى ایران سرمایه گذارى کنند  مورد تنبه قرار مى‌گیرند. همان لایحه خواهان تخصیص صدمیلیون دلار بودجه به کوشش‌هاى دموکراسى خواهانه در ایران شده است. 

این نشانه‌ها حاکى از آنند که به تدریج کابینه بوش از تهدیدات پیشین دست برداشته و به سمت نوعى دیپلماسى حرکت مى‌کند که در آن دولت ایران به عنوان یک طرف مورد احترام  و هم وزن پذیرفته خواهد شد.