سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست

خبر خوش هسته ای

سیاست ,     نظر

موفقیت دانشمندان هسته ای ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در اولین مرحله پایلوت را تبریک میکم و امیدوارم در آینده ای نزدیک آخرین مرحله آن که فعال سازی 3000 سانتریفیوژ و تکمیل مرحله پایلوت نیز محقق شود ان شاءالله شاعر گرانقدر کشورمان علیرضا غزوه شعر جالبی را در این زمینه سروده که به تمامی دوستان ارائه می شود :

نور است در هر ذره ای، ما نور نور نور تو
تو خضر راه عاشقان، ما موسی ای در طور تو
در طور نوری دیده ام، نور عبوری دیده ام
در ذره شوری دیده ام، این ذره و این شور تو
از خویش دورم این زمان، محو حضورم این زمان
لبریز نورم این زمان، پاینده بادا نور تو
بگشای راه بسته را، بنواز جان خسته را
بشکن دوباره هسته را، عشق است تا منظور تو
ما اهل صلیم و صفا، ماییم از درد و دوا
خورشید می خواند نوا، با زخمه تنبور تو
می ریزد این بن بست ها، با فکر ها با دست ها
تلخند این بدمست ها، شیرین شده انگور تو
ای دشمن بنیان ما، ای رهزن ایمان ما
هر روز هر شب آتشی، سر می زند از گور تو
فردای نورانی نگر، دلهای قرآنی نگر
ایران ایمانی نگر، هورا دل مسرور تو
آب است و خاک است و هوا، نور است و عشق است و صفا
شور نطنز و اصفهان، در گوشه ماهور تو !

اینم تصویری از اورانیوم غنی شده که به موزه آستان قدس رضوی اهدا گردید :

                               


سیاست را بهتر بشناسیم

سیاست ,     نظر

واژه سیاست از حیث لغت و کاربردهاى مختلف ، معانى گوناگونى دارد، از جمله : حکم راندن ، اداره کردن امور مملکت ، عدالت و داورى . لغت دانان عرب در تبیین معناى کلمه سیاست مى نویسند:
ساس الناس سیاسه تولى ریاستهم و قیادتهم
؛ به سیاست قوم خود پرداخت ؛ یعنى رهبرى و مدیریت آنان را پذیرفت . زعامت و ریاست جمعى را به عهده گرفتن ، از مفاد اساسى کلمه سیاست است .
همچنین در معناى سیاست آمده است : القیام على الشى بما یصلحه ؛
اقدام به کارى بر اساس مصحلت . سیاست فاضله سیاستى است که موجب تکمیل اخلاق و سعادت انسان ها مى شود.
با توجه به معانى لغوى واژه سیاست ، مى توان معانى ریاست ، رهبرى ، هدایت و مدیریت را در تعریف سیاست اخذ کرد. در روایتى از امام هشتم علیه السلام آمده است :
امامت ، سیاست است . در زیارت جامعه کبیره ، در اوصاف ائمه معصومین آمده است :
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله ... و قاده لامم و اولیاء النعم و عناصر الابرار و دائم الاخیار و ساسه العباد و ارکان البلاد ؛

سلام بر شما، اهل بیت نبوت و جایگاه رسالت ... و پیشوایان امت ها و اولیاى نعمت ها و پایه هاى نیکوکاران و تکیه گاه خوبان و سیاست کنندگان بندگان خدا و ارکان محکم شهرها...
این عبارات ، به ویژه قاده الامم و ساسه العباد صریحا زمامدارى و سیاست مدارى را از صفات و شؤ ون ائمه معصومین علیهم السلام مى شمارد.
امام حسن علیه السلام مى فرماید: ندبنا الله السیاسه الامه ؛

امام صادق علیه السلام فرمود:
ان الله عزوجل ادب نبیه فاحسن ادبه فلما اکمل له الادب قال انک لعلى خلق عظیم ثم فوض الیه امر الدین و الامه لیسوس عباده ؛

خداوند پیامبرش را تربیت کرد و خوب تربیت کرد، وقتى که تربیت او را تکمیل نمود، فرمود: تو داراى اخلاق نیک و عظیمى هستى ، سپس امر دین و امت را به پیامبر واگذار کرد، تا سیاست امور بندگان را به عهده بگیرد.

به همین جهت است که امام خمینى قدس سره مى فرماید:
سیاست در راءس تعلیمات انبیاء الهى بوده است .

در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام مى خوانیم :
ثم حق سائسک بالملک و کل سائس امام ... و اما حق سائسک بالملک فان تطیعه و لا تعصیه .
سائس ، یعنى سیاست مدار که در این حدیث با امامت مساوى گرفته شده و اطاعت از وى واجب و فرض است .
کلمه سیاست در سخنان امام على علیه السلام نیز به چشم مى خورد:
بئس السیاسه الجور؛ بدترین سیاست ظلم است .
جمال السیاسه العدل فى الامره و العفو مع القدره ؛
زیبایى سیاست ، عدالت در حکومت و عفو هنگام قدرت است .
حسن السیاسه قواه الرعیه ؛ نیکى سیاست ، تقویت رعیت است .
حسن السیاسه یستدیم الریاسه ؛
سیاست نیکو ریاست و حکومت را دوام مى بخشد.
من حسنت سیاسه وجبت طاعته ؛
کسى که سیاستش نیکو است ، اطاعتش واجب است .
من حسنت سیاسه دامت ریاسته ؛
کسى که سیاستش نیکو است ، ریاستش پابرجا است .
ملاک السیاسه العدل ؛ ملاک و معیار سیاست عدل است .
الریاسه کالعدل فى السیاسه ؛
ریاست مثل عدالت است در سیاست .

با توجه به معانى واژه سیاست ، هدف آن در جامعه مدیریت صحیح جامعه و زعامت بر مردم مى باشد. مساءله سیاست آن قدر مهم است که افلاطون مى گوید:
سیاست و اخلاق براى تاءمین سعادت بشرى ضرورى اند.

از این رو ارسطو مى گوید: انسان طبیعتا یک حیوان سیاسى است .
او همچنین مى گوید:
غایت همه دانش ها و هنرها نیکى است و غایت دانش سیاسى که از همه دانش ها ارجمندتر است ، بالاترین نیکى هاست . در سیاست ، نیکى جز دادگرى نیست که صلاح عامه بدان وابسته است .

شهید بهشتى فرمود: سیاست از دیانت ، حتى از عبادت جدا نیست .
مدرس ، قهرمان عرصه دین و سیاست گفت : دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانت ما و منشاء سیاست ما دیانت ماست .


ضربه سنگین تحریم ایران به اقتصاد جهان

یک برنده آمریکایی جایزه نوبل اقتصادی معتقد است، با این‌که اعمال تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد جهان ضربه شدیدی می‌زند و صادرات نفت را مختل می‌کند، اما این وضع دوستان تگزاسی جورج بوش، رئیس‌جمهور جنگ‌طلب آمریکا را بسیار خوشحال می‌کند چراکه بهای هر بشکه نفت به 100 دلار می‌رسد و با این قیمت بالا، این دوستان پولدارتر و پولدارتر می‌شوند؛ مردم آمریکا نیز خود را با شرایط روز تطبیق می‌دهند و مثلا خودروهای کم‌مصرف سوار می‌شوند و کمتر رانندگی می‌کنند.

خبرگزاری چینی «شین‌هوا» در گزارشی به نقل از مجله آلمانی «اشپیگل»، سخنان این اقتصاددان آمریکایی را منتشر کرده و می‌نویسد: برنده جایزه نوبل می‌گوید: اعمال تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند و آن را مختل می‌کند.

«جوزف استیگلیتس» برنده آمریکایی جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001 گفته است: در نظر گرفتن اعمال تحریم‌ها در مورد ایران و صادرات نفت، اختلال آن کشور از هم‌گسیختگی و اختلال عظیمی را به اقتصاد جهان وارد خواهد آورد.

«جوزف استیگلیتس» می‌گوید: با رأی شورای امنیت مبنی بر تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و به دنبال آن، بالا رفتن قیمت نفت به اندازه 100 دلار در هر بشکه، ضربه و شکست شگفتی به اقتصاد جهان وارد خواهد آمد.

وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «اشپیگل» گفت: ممکن است شما قیمت را از 25 دلار به 40 دلار افزایش دهید و مردم هم آن را بپذیرند، اما اگر قیمت‌ها به بیش از شصت دلار افزایش یابد، نارضایتی مردم بالا خواهد گرفت و آنان شروع به تطبیق خود با شرایط می‌کنند؛ بنابراین، آنان به ماشین‌های کوچک‌تر روی ‌آورده‌اند و کمتر از میزان‌های گذشته رانندگی می‌کنند.

وی در ادامه اشاره کرد که در سطح قیمت 100 تا 120 دلار نفت، تغییرات اساسی در روش زندگی‌ها پدیدار می‌شود؛ به گونه‌ای که قیمت خودروها پایین می‌آمد و مردم فقیر، با مشکلات اساسی گرمایی و غذایی روبه‌رو می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به جنگ عراق اظهار داشت: این جنگ سخت‌تر از آنچه بوش و دولت وی انتظارش را داشتند، بود. آنان می‌پندارند که راحت به آنجا قدم می‌گذارند و همه از آنان تشکر می‌کنند. پس یک حکومت دمکراتیک راه می‌اندازند و بعد هم آن کشور را ترک می‌کنند، اما حال جنگ بسیار بیشتر از این موارد طول کشیده است و آنان مجبورند بودجه خود را با آن تنظیم کنند.

وی گفت که بودجه از پنجاه میلیارد دلار به 250 میلیارد دلار افزایش یافته و هم‌اکنون اداره بودجه کنگره، صحبت از بودجه پانصد میلیارد دلاری یا بیشتر می‌کند.

این در حالی است که دولت بوش، به هدف کاهش احتمال یک حمله تروریستی به آمریکا با صرف مقادیر فراوان پول، نرسید.

به عقیده این اقتصاددان، دولت بوش به مخفی نگه داشتن هزینه‌های جنگ می‌پردازد و ارقام رسمی، تنها نوک یک کوه یخی از کل کوه بزرگ است.

بوش، اقتصاد آمریکا و جهان را آشفته کرده و به هم ریخته است، اما دوستان تگزاسی وی، خوشحال‌تر از این نمی‌توانستند بشوند، زیرا قیمت نفت بالاست؛ بنابراین، وقتی قیمت نفت بالا باشد، آنان می‌توانند پولدار شوند و منافعشان در بالاترین سطح قرار گیرد

نو‌محافظه‌کاران یا «نیو‌کان» و همتاهای آنان

سیاست ,     نظر


نیوکان دیگر محبوب در درگاه بوش، رایس است که باهوش‌ترین و فعال‌ترین عضو کابینه بوش است و می‌تواند، رقیب سرسخت سناتور هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد.

رایس یک مسیحی شدیدا متعصب و متعهد است که با شجاعت در مورد دلبستگی‌اش با خدا صحبت می‌کند. وی می‌گوید: من وقتی در مورد چیزی نگران می‌شوم، تدابیری می‌اندیشم و اقدامی می‌کنم، اما در نهایت به خدا توکل می‌کنم و روح‌القدس، هرگز من را مایوس نکرده است...

کشیش دیگری که شهرت جهانی دارد و سخنان او همواره از تلویزیون‌های جهانی کلیسا، پخش می‌شود، دکتر «جان هیگ» است. او نیز مانند سایر نوانجیلی‌ها، دشمنی شدید ضد‌روسیه و کمونیزم سابق را به طرف مسلمانان معطوف کرده است، به گونه‌ای که کلیسای او، تنها در یک مورد هشت میلیون و نیم دلار به یهودیان اتحاد شوروی سابق در سال 1989 کمک کرده است.
آنان که پیشتر در دهه 80 به عرب، افغان‌ها و ارتجاع عرب، کمک‌های فراوانی کرده بودند، امروز، بیشتر از هر محفلی، علیه آنان تبلیغ راه انداخته‌ا‌ند. او بنیانگذار بنیاد تکریم و بزرگداشت یهود است که وظیفه هماهنگی و همبستگی با ملت یهود و اسرائیل را برعهده دارد. او بر این باور است که یک مسیحی، هر کاری را باید بر اساس کتاب مقدس انجام دهد. کتاب مقدس در 7 آیه از ما خواسته است که یهودیان را یاری کنیم.

نوارهای سخنرانی او، از جمله «شمارش معکوس یهود» و «میثاق یهود» در سراسر جهان توزیع شده است. وی حتی قبل از این که محمود احمدی نژاد در ایران روی کار بیاید، پیش‌بینی کرده بود که روسیه و ایران با کمک اعراب، به اسرائیل حمله خواهند کرد، اما خداوند در انجیل وعده داده است که قوم یهود را پیروز و قوم روس و پارس را نابود خواهد کرد، همان گونه که فرعون را غرق کرد و یهود را از رود نیل به سلامت عبور داد. نوار و سی‌دی صوتی و تصویری این کشیش انجیلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و نابودی این کشور، به مبلغ 12 دلار، جزو پرفروش‌ترین سی‌دی‌ها بوده است.

در جهان اسلام نیز سی‌دی‌های شیخ سلفی به نام «السدیسی» که در آن، بشارت به نابودی یهود و نصرانیت می‌دهد، در سراسر مغرب عربی و شمال آفریقا پرطرفدار است.
امروزه، کلیسای نوانجیلی به برکت کمک‌های سخاوتمندانه در کشورهای آفریقایی به ویژه «اوگاندا»، «کنیا» و «جنوب سودان»، به سرعت در حال پیشرفت است.
متن کامل را در این آدرس ببینید : http://www.baztab.com/news/36806.php


داستان گفتگوی ایران و امریکا

ظاهرا قرار است گقتگویی بین ایران و امریکا در رابطه با مسائل عراق صورت گیرد که این مذاکره و گفتگوی مستقیم عده ای را آشفته کرده است عده ای نگران و عده ای خوشحال شده اند و هر کس این موضوع را ه نحوی توجیه و تفسیر می کند اما با سخنان رهبر انقلاب ک فرمودند : «همچون گذشته اعلام می کنیم در هیچ یک از مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا با آمریکایی‌ها مذاکره نخواهیم کرد چرا که در منطق آنها مذاکره معنا و مفهوم حقیقی ندارد و فقط ابزاری برای تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مقابل به شمار می‌آید». اهالی انقلاب نفس راحتی کشیدند اما این گفتگوی چهار مخاف عمده دارد که عبارتند از :
1ـ صهیونیست‌ها
2ـ کشورهای اروپایی، به ویژه انگلیس
3ـ اعراب
4ـ نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی طرفدار جمهوری اسلامی ایران


1ـ صهیونیست‌ها در رأس مخالفان تغییر رابطه کنونی آمریکا و جمهور یاسلامی و هرگونه تلطیف آنند. این گروه در جهان و به ویژه در ایالات متحده آمریکا از نفوذ و قدرت قابل توجهی برخوردارند، به ویژه در یکی، دو سال اخیر، این موضعگیری‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته و آشکارا و چندباره ایران را تهدید به حمله کرده‌اند.
علت هم روشن است و آن این‌که جمهوری اسلامی، اصلی‌ترین زیرسؤال‌برنده موجودیت اسرائیل و جدی‌ترین منتقد روند کنونی صلح خاورمیانه بوده است. هرچند این رویکرد جمهوری اسلامی هیچ‌گاه با ورود نظامی و یا تأمین سلاح برای مبارزان فلسطینی همراه نبوده، اما از مسیر موضعگیری‌های دیپلماتیک و حمایت‌های معنوی و خط‌دهی‌های فکری دنبال شده است چنان‌که سرانجام منجر به پیروزی دمکراتیک گروهی شد که بر اساس بینش انقلاب اسلامی یعنی مبارزه با محوریت اسلام شکل گرفته بود.
صهیونیست‌ها همواره مخالف درجه اول هرگونه گفت‌وگو میان ایران و آمریکا هستند که دفاع از موجودیت اسرائیل و صلح خاورمیانه محور اول آن نباشد. پیش از این هم در ماجرای «مک فارلین» تنها مقطعی که تعامل مستقیم ایران و آمریکا در شرف انجام بود، صهیونیست‌‌ها با انتشار اخبار آن از به نتیجه رسیدن چنین گفتمانی جلوگیری کردند.

2ـ مخالفت با تعامل مستقیم ایران و آمریکا، هرچند در میان کشورهای اروپایی عمومیت ندارد، اما به نظر می‌رسد قدرت‌های اصلی اروپایی، به ویژه انگلیس را می‌توان از مخالفان جدی هرگونه تعامل مستقیم ایران و آمریکا دانست.
بخش قابل توجهی از این مخالفت، ناشی از منافع هنگفت اقتصادی است که اروپایی‌ها در 27 سال گذشته به دست آورده‌اند. تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، بسیاری از شرکت‌های اروپایی را منتفع کرده و آنها توانسته‌اند از قبل معامله با ایران،‌چه از راه‌های قانونی و چه از راه قاچاق، به سودهای کلانی دست یابند.
عدم ارتباط مستقیم ایران و آمریکا، از جنبه دیگری هم برای اروپا جذابیت داشته و آن ایجاد زمینه واسطه‌گری و ایفای نقش دیپلماتیک بوده که اوج آن، در حضور دوساله سه کشور اروپایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود.
3ـ اعراب به عنوان سومین جبهه مخالف تعامل مستقیم ایران و آمریکا شناخته می‌شوند. البته مقصود از اعراب، کل کشورهای عربی و اسلامی دنیا نیست، بلکه طیفی قابل توجه از کشورهای منطقه است که در رقابت با ایران قرار دارند و عربیت در مواضع آنان نقش پررنگی دارد. نوع این کشورها دارای حکومت‌های غیردمکراتیک وابسته به پول نفت هستند که روابط بسیار نزدیکی هم با ایالات متحده آمریکا دارند. از همین‌رو هرگونه بهبود در تعامل ایران و آمریکا می‌تواند به شدت به ضرر آنان تمام شود. چه آنان احساس می‌کنند با وجود ایران ـ با توجه به سطح فناوری و جایگاه آن ـ احتمال خارج شدن آنان از دایره توجه آمریکا می‌رود، امری که پیامدهای زیان‌آوری برای آنان در بر خواهد داشت. از جمله این پیامدها می‌تواند از دست دادن تسلط بر منابع عظیم نفت و گاز خلیج فارس باشد.

4ـ اما چهارمین گروه از کسانی که نگران تعامل بیشتر و مستقیم‌تر ایران و آمریکا هستند، بخشی از نیروهای انقلابی و حزب‌‌اللهی هوادار جمهوری اسلامی هستند. این گروه از هر لحاظ هویتی متفاوت و متناقض با گروه‌های قبلی دارند. هر دولت ـ ملتی پشتوانه‌هایی برای حفظ و بقا دارد و گروه نام‌برده در شمار این پشوانه‌ها برای جمهوری اسلامی ایران هستند که هر زمان خطری برای انقلاب و نظام پیش آمده، برای آن از جان مایه گذاشته‌اند.
سابقه دشمنی‌های آمریکا با ایران و هویت استکباری این کشور که در فرهنگ انقلاب اسلامی از آن با نام «شیطان بزرگ» یاد می‌شود، این گروه را نگران می‌کند که در صورت هرگونه تعامل جمهوری اسلامی و آمریکا، شعارهای چندین ساله زیر سؤال رفته و به تدریج هویت انقلابی، استقلال و عزت جمهوری اسلامی خدشه‌دار شود. آنان اکنون می‌پرسند، آیا آمریکا تغییر ماهیت داده یا ما و گفت‌وگوی این دو کشور، حامل چه پیامی برای مردم ایران و مسلمانان جهان خواهد بود؟
واقعیت آن است که هرگونه تلاشی بخواهد از سوی مسئولان کشور در راستای گفت‌وگو یا تعامل با آمریکا انجام شود، نمی‌تواند با چشم بستن بر گروه چهارم صورت گیرد، چراکه نه تنها این گروه نقش اساسی در استمرار، بقا و ایستادگی جمهوری اسلامی دارند، بلکه استدلال‌های محکم و قاطعی دارند که با هویت استقلال‌طلبانه جمهوری اسلامی پیوند خورده است.

و حال این مسئولان ایرانی هستند که باید با بدست گرفتن ابتکار عمل و پیش بردن گفتگو به نحوی که ایران و گروه های حامی آن نیز از آن سود ببرند و تنها این امریکا نباشد که برای پیش بردن اهداف خود در مقطعی از زمان از ایران کمک بخواهند(مانند افغانستان) و بعد از مرتفع شدن مشکلات آنها سر ایران بی کلاه بماند و البته به نظر ما در این برهه از زمان ایران را نمی توان ((میش )) و امریکا را ((گرگ)) فرض کرد زیرا ایران تا حدودی در موضع قدرت قرار دارد و می تواند از این موضع قدرت استفاده احسن را ببرد .


تایمز : انگلیس درصدد تهیه قطعنامه شدیداللحن علیه ایران است

سیاست ,     نظر
در حالی که تلاشهای آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تصویب بیانیه ضد ایرانی به علت مخالفتهای روسیه وچین تاکنون با شکست روبرو شده است، روزنامه تایمز از تلاش انگلیس برای تهیه یک قطعنامه شدید الحن علیه ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تایمز در شماره امروز خود با انتشار این گزارش افزود:"جان ساورز " مدیر بخش سیاسی وزارت امورخارجه انگلیس امیدوار است که چین و روسیه در ماههای آتی همسو با مواضع ضد ایرانی سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند.

این منبع خبری گزارش خود را از یادداشتی که این مقام انگلیسی در هفته های گذشته نوشته ، تهیه کرده است . این رسانه خبری به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره ای نکرده است.

این درحالی است که شب گذشته آمریکا اعتراف کرد دستیابی به توافق بر سر بیانیه انگلیس و فرانسه درباره موضوع هسته ای ایران به سبب ادامه مخالفتهای چین و روسیه دشوار است، اما در عین حال به تحقق چنین امری اطمینان دارد.

" شون مک کورمک " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : با وجود به تاخیر افتادن رایزنی ها درباره موضوع هسته ای ایران در شورای امنیت، به نتایج آن اطمینان دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره به تاخیر افتادن رایزنی ها گفت : تلاشهای دیپلماتیک در مسیر درست جریان دارد، اما دیپلماسی چندجانبه زمان می برد؛ وی به دشواری هایی که غربیها در دستیابی به توافق با چین و روسیه روبرو هستند، اعتراف کرد.

 شورای امنیت از دو هفته پیش برای دستیابی به توافق بر سر پیش نویس بیانیه ضد ایرانی انگلیس وفرانسه(مورد حمایت آمریکا) تلاش می کند، اما تاکنون این تلاشها بی نتیجه بوده است.

دیپلماتهای بلندپایه پنج عضودائم شورای امنیت ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، و انگلیس ) به همراه آلمان ( یکی از اعضای تروئیکای اروپایی مذاکره کننده با ایران) دوشنبه در نشستی در نیویورک درباره نحوه تعامل با موضوع هسته ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما چهار ساعت رایزنی و مناقشه در این باره بدون هرگونه نتیجه ای پایان یافت.

روسیه و چین اصرار می کنند نقش شورای امنیت تنها به حمایت از آژانس بین المللی انرژی اتمی که باید تنها طرفی باشد که در مورد موضوع هسته ای ایران تصمیم گیری می کند، منحصر شود، اما دولتهای غربی به ویژه آمریکا به دنبال این هستند که شورای امنیت نقش اصلی واساسی داشته باشد و هیچ نقشی برای آژانس قائل نیستند.